Snapshots from Minneapolis & St Paul

IMG_5100 Fy tusan vad trevligt Minnesota är. Och inte sådär lite småtråkigt trevligt som en eftermiddagsfika hos ens gammelmormor är när man över några torra skorpor får höra om heeeela hennes ungdom. Utan sådär riktigt trevligt som fick mig att vilja träffa nya Minnesota-bor hela dagarna långa. Visst, nu var jag ju inte i hela Minnesota, men de delar jag besökte hade sannerligen samma trevlighet. De första dagarna spenderades hos Saras dotter Grace i Minneapolis. Ett av de få ställen jag har varit på här i världen dit jag känt att jag skulle kunna flytta samma dag om jag fick erbjudande. Så himla…trevligt. IMG_5102 Vi besökte deras konstmuseums fina Sculpture Garden där de bland annat  hade jättekörsbär och denna vars gunga i mitten var ytterst svår att komma upp på. Väldigt stolt över min insats. IMG_5088 Över hela stadens centrum har de gångar mellan byggnaderna för att man ska slippa gå utomhus på vintern när det är kallt. En av de bästa idéer jag någonsin hört! Här har vi några som tänker på stackars frusna individer som jag själv. Jag ska minsann införa detta i min lilla Dala-by!IMG_5080 Ett av mina favoritställen var deras teaterbyggnad, Guthrie Theater. Ser ni bilderna i fasaden?IMG_5098 Därinne hade de ett glasgolv där man kan låtsas att man sitter i luften, eller på en osynlig flygande matta om man hellre vill det.IMG_5077 När man har en konstnärssjäl som Sara som guide får man även turen att besöka de gömda delar av staden med små vintagebutiker och liknande.IMG_5096 Apropå konst besökte vi även en katedral i Minneapolis grannstad St Paul (passande med en katedral i en stad med det namnet) De är så nära varandra så man får liksom två städer till priset av en…eller vad man nu ska säga. St Paul är lite lugnare och mer gammaldags medan Minneapolis är mer ungdomligt och festmässigt. De kompletterar varandra ganska bra alltså och, från vad jag har sett, lika fina och TREEEVLIGA! IMG_5113Katedraler och konst i all ära. Men något av det bästa var ändå besöket på Mall of America. Med tanke på namnet är det ju ingen överraskning att detta är en gigantiskt galleria som har alla affärer du kan tänka dig och många av dem i storlek XL. Men inte är det tillräckligt inte för något med ‘America’ i namnet. Inuti gallerian finns även…EN NÖJESPARK! Paus från shoppande för en tur på bergochdalbana. Minst sagt genialiskt.

Leave a Reply

