Hello Winter, My Old Friend

IMG_4110Så idag var marken täckt med snö för första gången den här vintern, vilket såklart innebar JÄTTEKAOS! Stäng alla skolor och kontor! Ut med alla polisbilar och militärer och ambulanser på vägarna! Fyll skafferiet och frysarna, för inte kan man ju gå ut i det här vädret! Igensnöade kommer vi bli allihop!

Och det är alltså i samma område som en stor del av USA’s så kallade ‘elit’ och världsledare bor. Krig? Inga problem! Snö? Hm, nej tack. Bäst att stanna hemma.

För en som har vuxit upp i norra Dalarna är ju denna mängd snö inte sådär vidare speciellt mycket att oroa sig för. I min by tog man minsann sparken till jobbet eller skolan om varken bilar eller bussar kunde ta sig fram. Inte fick man ens vara inomhus på rasten, även om det så var minus 30 grader och hela skolgården var som en labyrint då snödjupet gick ovanför våra huvuden. Och självklart såg gympaläraren detta som ett ypperligt tillfälle att kryssa av längdskidor i läroplanen. Trauma…IMG_4112Allt detta försökte jag såklart förklara för alla stressade amerikaner jag träffade, men då de tillochmed blev chockade över det faktum att vi har lagar runt vinterdäck insåg jag att de kanske inte var helt mottagliga. De enda som riktigt verkade njuta av detta väder var alla hundar i området. Jag och min kompanjon beaglen Sally gav oss ut på en liten snöpromenad, och hon var så himla glad och skuttade omkring. Se där kan alla snöofober lära sig något.IMG_4115 Det enda jag kan tycka är lite halvt jobbigt med snö är att temperaturerna faller med den. Min kroppstemperatur ligger nog just nu på sisådär minus 10 skulle jag uppskatta. Undrar om Joe och Molly kommer märka att jag har höjt temperaturen inomhus till ungefär 100 grader fahrenheit?

Leave a Reply

