Starting to Feel like Christmas

IMG_3873Imorgon är det alltså julafton. ingen speciell dag alls tycker amerikanerna. Såväl affärer som kontor öppna och så chili till middag (inget ont mot chli i övrigt). Nähä, nähä! Visst ska man ta seden dit man kommer, men någon måtta får det minsann vara. Speciellt när det kommer till julafton. Därför ska jag gå upp imorgon och se på Kalle Anka klockan nio (Jag kan ju inte se på det klockan tre och vara sex timmar efter alla andra) och öppna minst en julklapp. Jag har faktiskt en ganska så rejäl hög med julklappar från nära och kära både här i USA och i Sverige. Och så massor av fina julkort. Så snäll har jag varit.IMG_3863 Imorgon kväll är det sedan planerat att vi ska åka på julmiddag hos Joe’s familj, och vi ska bidra med några svenska delikatesser. Av någon dum anledning  ville jag prompt att en av dessa skulle vara julskinka. Jo visst, försök hitta en griljerad kokt skinka i en amerikansk mataffär och ni har och göra. Efter mycket letande fick det bli en rökt en. Ytterst annorlunda smak, men vad tusan. För det första har ju inte amerikanerna som ska äta den så mycket att jämföra med, och för det andra kan de ju inte göra så mycket åt saken. Fin blev den iallafall. Och en skinka på jul måste ju klassas som en julskinka, oavsett hur den är tillagad.IMG_3857 Sen gjorde jag några fler pepparkakor också. Denna gång blev de ganska så rejält mycket finare än häromdagen. Det tar sig.IMG_3859 Jag blev så självsäker så att jag gjorde några i form av de första bokstäverna i familjemedlemmarnas namn.IMG_3860 Och hängde i granen (kan ju verka underligt, men det är fint och luktar gott så varför inte?). Nu ska jag bara upp klockan sex på morgonen imorgon och göra köttbullar, för inte kan man bjuda på svenska delikatesser och inte inkludera köttbullar. Perfekt start på en julafton om ni frågar mig.

Leave a Reply

