Ain’t no Bun like a Saffron Bun

IMG_3566 Kottformade ljus i all ära, men vissa principer ska man minsann hålla på. På första advent ska det vara lussebullar, så det så! Och den som säger annat ska få se på andra bullar (Hahaha, åh där fick jag allt till det!). Därför ockuperade jag köket i söndags eftermiddag för här skulle det bakas! Saffran är en annan sak som är attans svårt att få tag på här i USA, Santa Maria kan man ju bara glömma. Däremot hade jag turen att finna saffran i pistillform på World Market där jag även hittade mina Nyåkers Pepparkakor. En affär helt i min smak.IMG_3567Med råd från Pappa, aka lussebullsmästaren, bakade jag detta år bullarna på ett helt annat sätt än vad jag gjort tidigare genom att följa konditorn Magnus Johanssons recept. Fördeg och rumstemperatur och allt vad ens mormor vet (och min mormor vet inte lite ska ni veta). Men satans vilka bra bullar det blev! Bästa någonsin vill jag påstå. Då menar jag smak- och konsistensmässigt. Jag kan ganska klart konstatera att det är bland de fulaste lussebullar jag någonsin gjort. Dock är det ju då passande att man är bland ovetandes amerikaner som man väldigt enkelt kan övertyga att det är precis såhär traditionella lussebullar ser ut.

För att inte sälja ut mig som en slavisk receptföljare, skrämde jag upp mina bullar med vaniljfyllning. Så gott! Icke desto mindre rekommenderar jag Magnus Johanssons recept starkt. Har aldrig sett maken till sådan jäsning! Dessutom uppskattar jag att han inte använder kesella, för det har minsann amerikanerna heller aldrig hört talas om.

Leave a Reply

