Winter Is Coming

IMG_3520 Idag snöade det för första gången denna vinter (jo, när man är från Dalarna räknar man minsann slutet av November som vinter). Jippie! Faktum är att det mest var snöblandat regn. Om jag hade varit väderexpert hade jag sagt att det nog var 80 procent regn och 20 procent snö. Men de där 20 procenten räknas ta mig tusan också. Fram med kälkar och snöslungor!IMG_3525Imorgon är det också Thanksgiving, en högtid där man äter mat. Inga presenter, inga tv-tider. Bara mat. Därför bestod dagen idag mest av handling. Vi åkte till Whole Foods, och av en händelse verkade halva Arlington också ha behov av sista-minuten-handling. Kära nån, är det ingen som har någon form av framförhållning?! Själv har jag ju det, och då hela dagen imorgon kommer bestå till matlagning och köket med största sannolikhet kommer vara ett enda kaos, har jag nu spenderat hela kvällen till mitt ansvarsområde på menyn: Bröd.IMG_3524Nej men åh så vackra de blev, och som vår allas Mannerström skulle sagt “och goda är de också, det kan jag försäkra. Det är ju jag som har gjort receptet”. För säkerhets skull fick Ella (som var den enda som var vaken när brödet var klart) vara provsmakare och hon gav dem högsta betyg (hon vågar väl inget annat). En sak avbockad på menyn inför imorgon. Kvar är nu bara en jättekalkon som ska fyllas och ösas. potatismos, sötpotatis med marshmallows (!), fruktsallad med marshmallows (!), tranbärssås, annan sås, sallad, rostade grönsaker, ugnsomelett, äppelchutney, pecan- och chokladpaj, pumpapaj och en till dessertpaj, Fantastiskt bra omdöme från min sida att inte göra brödet imorgon. Dock måste jag säga att trots det kommande kaoset, ser det allt ut att bli en måltid att se framemot.

Leave a Reply

