The Evidence Before the Court is Incontrovertible, No Need for Jury to Retire

IMG_3473 Jag har ju tidigare berättat att jag här under hösten läser en kurs i Amerikanskt StraffrättssystemGeorge Washington University i DC. Fantastiskt spännande och lärorik kurs och som också har lärt mig att amerikansk juridik är hur förvillande och opålitlig som helst. Inte bara för en utomstående som jag själv, utan även för de som styr största delen av lagföringen och säkert också för de som skapade lagarna. Jaja, nu var det ju inte det jag skulle gå in på. Ikväll fick nämligen alla i min klass chansen att prova på hur det är att sitta i en jury under en rättegång. IMG_3474Det var ju såklart ingen riktig rättegång (även om vi själva gärna vill tro att vi är lika bra som en riktig jury) , utan ett rollspel som utfördes av universitetets Law School men icke desto mindre detaljerat och riktigt genomfört. Bra jobbat av juridikeleverna! Vårt jobb var att avgöra om en kvinna skulle dömas för snatteri av ett par skidvantar för 15 dollar. Ett ytterst grovt brott alltså! Allt var dramatiskt och de hade vittnen och jag tappade räkningen för hur många gånger jag hörde ordet “Objection!” från de båda parterna. Precis som på film! Det faktum att dessa elever blir bedömda på att vara så korrekta som möjligt avslöjar ju att det nog är såhär de flesta amerikanska rättegångar går till på riktigt. På gott och ont…

Efter nästan tre timmar fick vi i juryn diskutera ärendet och rösta. Slutsatsen blev att kvinnan nog var skyldig men kunde inte dömas för åklagarna hade inte tillräckligt med bevis. Man vill ju inte ta risken att döma någon oskyldig, så hon blev frisläppt (där hade hon allt tur). Ytterst roligt sätt att tjäna meritpoäng!

Leave a Reply

