One Perfect Day in San Francisco

IMG_3351Söndagen på helgkursen i San Francisco skulle då helt spenderas till sightseeing, vilket ju är ett helt okej sätt att få universitetspoäng på. Vi träffades alla på morgonen vid kajen där vi hoppade på en båt.IMG_3349 Golden Gate Bridge låg täckt i dimma.IMG_3353Älskar att se städer från andra perspektiv än när man är mitt i alltihop. Så fint.IMG_3354 Några minuter senare la vi till(eller rättare sagt båtpersonalen. Jag bidrog väl inte så värst mycket) vid Alcatraz där en guidad tur väntade. Ett ytterst obehagligt ställe som allt ger en del rysningar. Dock var det nästan mer obehagligt att se fängelset och ön från land än att faktiskt vara där. Tänk att som invånare i San Francisco se fängelset där ute när det var i drift, och veta hur farligt ställe det är. Usch och fy! Sen var det ju likheterna med trolkarlsfängelset Azkaban något av det som hela tiden kom till mina tankar. (Hade nästan hellre varit på en guidad tur där)IMG_3359 Fångarna hade ju allt fin utsikt iallafall (om de nu hade haft tillgång till fönster). IMG_3363Efter Alcatraz och lunch hoppade vi istället på en buss som skulle ta oss igenom nästan hela staden på eftermiddagen. Först åkte vi upp till Alamo Square, där man också hade väldigt fin utsikt (börjar se ett mönster här i stadens turistattraktioner).IMG_3362                          Jag och Evelina!IMG_3366 Däruppe fanns även de kända husen “Painted Ladies” (ingen aning om vad namnet kommer ifrån) varav ett är huset där tv-serien Fullt Hus utspelar sig. Lite coolt sådär.IMG_3370 Sedan åkte vi vidare på fina gator och in i Golden Gate Park som är designad av samma människa som designade Central Park i New York. Det kan man kalla en bra karriär! IMG_3372 Den var helt enorm, men jättefin!IMG_3377 Sist åkte vi upp, upp, upp till Twin Peaks dit Gary tog mig min första dag. Lite komiskt att jag var en av de få som hade varit där trots att jag var den enda utifrån regionen. Jag slösar ingen tid inte.IMG_3387I fjärran såg man en skymt av Golden Gate, som fortfarande var i dimma. Den bron skulle jag sedan få åka på nästa dag. Ett livsmål avklarat.IMG_3385 On top of the world innan det var dags att avrunda kursen.10392410_10153311778614619_334665967049643417_nEfter lite shopping och avsked med Evelina gav jag mig sedan upp till området Castro för att möta upp Gary och Les (efter ett äventyr som inkluderade att min telefon dog och jag inte visste åt vilket håll jag skulle eller hur jag skulle komma dit och inte heller visste vilken bar av alla hundratals i Castro de faktiskt befann sig i. Men det är en annan historia). Där hade de träffat några australienska aupairer, Lyndsey och Elle, som kände en tjej som gick på kursen tillsammans med mig. Läskigt men fantastiskt sammanträffande då dessa tjejer var hur mysiga som helst!1622658_10153311779354619_6431814522262353175_nVi var ute till sent på kvällen så jag fick njuta riktigt ordentligt av min sista natt i San Francisco. Så underbart.

Leave a Reply

