Capture a Moment that’s Gone Forever

Camera 14MP-9PCNu ska jag dela med mig av lite bilder från första dagen av helgkursen i San Francisco, tänkte jag. Kursen hittade jag via Sojourner Douglas College i Maryland som har massor av helgkurser speciellt riktade till aupairer (alla deras helgkurser ger 3-4 credits). Trots att de har de flesta kurser i Baltimore, erbjuder de även lite speciella kurser i andra städer. Just denna som jag tog kallades för San Francisco Cultural Tour and the American ExperienceDetta innebar att en av dagarna endast skulle spenderas till sightseeing. Jippie! Turist och student i ett. Utmärkt.

Tidigt på lördagsmorgonen tog jag bussen ner till “the Bay Area”, där dagens lektioner skulle hållas på ett hotell. Någon vecka innan hade jag fått välja mellan några olika lektioner för denna dag (då det inte var sightseeing) och valde då Digital Photography. Hur detta är kopplat till Cultural Tour eller American Experience funderar jag fortfarande på.Camera 14MP-9PC Förmiddagen spenderades iallafall till att lära oss om olika funktioner (funktioner som bara kunde användas på systemkameror, vilket ungefär 10 procent av alla i rummet hade. Japp…) Tro det eller ej, men dansen på bilden hade faktiskt med fotografi att göra.Camera 14MP-9PC Med vår nya kunskap (som då var ganska värdelös för oss utan makalöst komplicerade systemkameror) gav vi oss efter lunch ut på vandring för att hitta inspiration som riktiga kreatörer.Camera 14MP-9PC Vårt mål var det berömda Coit Tower, och vi kunde alla enas om att vägen dit hade alldeles för mycket trappsteg och sluttning för att kunna klassas som en rimlig promenad.Camera 14MP-9PC Vi såg iallafall citroner på vägen upp. Ville gärna plocka några.IMG_3334 Efter en tiondels evighet och med svetten rinnandes var vi äntligen framme.IMG_3331 Då var det ju bra tur att det var en fin utsikt så att man inte hade tagit ut sig allt i onödan.IMG_3333 Här med mina fina färska svenska vänner (Faktum är att kursen hade massor av svenska aupairer. Jag som nästan hade glömt bort hur sådana såg ut). Ytterst nöjda med vår bedrift.Camera 14MP-9PC Efter massor av utsiktsfoton var det sedan dags att gå ner igen. Vi tog en ytterst lång omväg, vilket inte gjorde så mycket då det ju nu var nerförsbacken och vi dessutom fick se massor av fina hus och små gator. IMG_3339Med risk att bli påkörd ställde jag mig våghalsigt mitt i gatorna för att få bra bilder. Allt för konsten.Camera 14MP-9PCOch en annan typ av utsikt. Ja, trots att jag inte lärde mig sådär fasansfullt mycket om just fotografi fick jag ändå se många fina delar av San Francisco i fantastiskt väder och dessutom ett träningspass samt nya vänner på köpet. Inte ens jag känner att det är något att klaga över.

Leave a Reply

