Kanelbullens Dag

IMG_2977 4e Oktober, vilket innebär Kanelbullens Dag! (Jajamensan, här i USA är det allt några timmar kvar). Detta är utan tvekan en av mina favoritdagar på hela året. Jag menar, vad är inte helt fantastiskt med att ha en hel dag i almanackan dedikerad åt ett bakverk?

Efter att ha haft tre svenska aupairer (mig själv inräknad), har ju då min värdfamilj förstått att inga kanelbullar är som svenska kanelbullar. Opassande nog är Molly iväg och campar denna helg (har ni hört på maken. Campa på Kanelbullens Dag!), så jag gjorde det som varenda vettig avsevärt omtänksamma människa skulle gjort i denna situation, nämligen bakade kanelbullar tidigare i veckan så att även Molly skulle få ta del av denna fantastiskhet. Självklart tog jag på mig min mest passande utstyrsel för detta uppdrag, nämligen mitt finaste förkläde med kossor och får på.IMG_2982 Sedan blev det bakning som heter duga! Naturligtvis blev det en sats med traditionella, hederliga kanelsnäckor. Dock tog jag och fördubblade mängden fyllning då ingen, INGEN, ska kunna komma och säga att mina bullar är torra.IMG_2986 För att vara lite rebellisk sådär bakade jag även en sats med vaniljbullar, och det utan vaniljsocker då det är något som de inte har i detta oförstående land. Vaniljbullar (på kanelbullens dag!) utan vaniljsocker (fick bytas ut mot vaniljessens) alltså. Attans tusan så vilt. Blev dock ytterst lyckat (ni förväntade väl er inte något annat?).IMG_2987Efter flera timmars bakande var huset fyllt av underbara bullar vilket samlade familjen till riktigt finfika på torsdagskvällen. Och innan någon förstå-sig-påare menar att det är ju fusk att baka och äta bullar innan Kanelbullens Dag, ska jag bara klargöra en sak. Man FÅR alltid äta bullar. Närsomhelst och hur många som helst. På Kanelbullens Dag MÅSTE man äta bullar. Dock behöver man inte baka själv utan får gärna lämna över slitgörat på någon annan.. Så, då var det klart.

Leave a Reply

