Many Kids Can Tell You About Drugs But Do Not Know What Celery Or Courgettes Taste Like

IMG_2964 Matlagning är ett av mina största intressen och en viktig del av mitt liv, vilket ni kanske har märkt då jag flertalet gånger har hyllat mig själv här på bloggen och dedikerat flera inlägg till mina skapelser i köket. Trots (eller kanske på grund av) min kärlek till matlagning vill jag sällan ha så mycket hjälp och är ytterst selektiv när det kommer till vilka som får hjälpa till.

Men så kommer jag på mig själv ibland med insikten om hur matlagning kommer helt gå i graven om jag (the chosen one) inte genast tar på mig uppdraget att föra vidare kärleken och kunskaperna till kommande generationer. Herrejösses, hela (okej, halva iallafall) världen vilar på mina axlar! Därför överlät jag denna kväll matlagningen helt till den yngre generationen i huset.IMG_2970 På menyn stod Kycklingcurry med Ris. En rätt vald av Ella som denna kväll fick rollen som kökschef. Ellas vän Anna fick rollen som kock samt diskare (även om det sista kanske var lite ofrivilligt).IMG_2966  Sophia fick rollen som köksassistenten som när det börjar bli tråkigt försvinner och dyker upp igen när allt är klart. Jaja, bättre med intresse en liten stund än inte alls.IMG_2971Nu tror ni säkert att jag var som en liten Gordon Ramsay som skrek på de stackars barnen och höttandes med en slev hotade om att de bara skulle få spenat till middag resten av veckan om maten inte nådde upp till samma klass som en nobelmiddag. Men där har ni fel minsann. Faktum är att lära barn nya saker och se dem utvecklas är något jag tycker är minst lika roligt som matlagning, och hur tusan kan de utvecklas om de har en kontrollerande galning hängandes över dem hela tiden? Nej, jag lät tjejerna hållas och ingrep bara när de bad om hjälp med något (okej, tjatade kanske liiite om att de var tvungna att hålla rent och ta undan saker eftersom de använde saker)

Visade sig att mitt omdöme var rätt och Ella och Anna (med lite assistans från Sophia) presenterade en riktigt riktigt god middag. Dessutom var köket helt rent när middagen stod på bordet (tjat lönar sig minsann). Trots att det kanske kan ses som en liten sak, kan jag i sådana här stunder inte nog beskriva min stolthet och att se dem lyckas (vad det än är) är sannerligen en höjdpunkt med att jobba med barn. Det finns kanske lite hopp för kommande generationer iallafall.

Leave a Reply

