Should I Feel Uncomfortable Making a Dish that I Can’t Even Pronounce?

IMG_2923 Idag regnade det hela hela dagen. En sådan där riktigt mörk höstdag när man helst bara vill ha filmmaraton och hasa sig fram i mjukiskläder. Eller så kan man också laga mat och sedan äta den, vilket är det som jag och Molly gjorde och med varandras assistans tog vi olika skift i köket.

Först till lunch gjorde Molly en alldeles ljuvlig soppabutternut squash (vad nu i all världen det heter på svenska? Det är iallafall en sådan där pumpa som ser ut som ett gult gigantiskt päron alternativt en barbapappa-figur med en rolig hatt på sig). Fy attans vad mumsigt det var och blev ännu bättre serverat med en bit baguette med getost.IMG_2927Sedan till middag blev det långkok för min del då jag fick hela det stora ytterst viktiga uppdraget  att tillaga min alldeles första äkta Boeuf Bourguignon (försök stava det på första försöket)! Ett ytterst stort steg i min matlagningsutveckling och jag var så orolig för att misslyckas (för man vet ju aldrig om en misslyckad boeuf bourguignon kan leda till såväl krig som finanskris och skilsmässor. Så mycket ansvar på mina axlar) så Molly fick ha ett uppmuntrande terapisamtal med mig innan jag satte igång.

Tror att det samtalet måste gjort susen då grytan blev över mina vildaste förväntningar. Mycket rödvin, smör och tid. Ja, då kan det ju inte bli fel. Med en bit bröd och en bit gorgonzola blev det en mycket bra och värmande middag en sådan här ruggig dag.

Leave a Reply

