Tried to Break Love to a Science

IMG_2485På onsdagsmorgonen i St Louis steg jag och Ella upp innan klockan sex och följde med mormor Linda  till hennes gym där hon går till en personlig tränare två gånger i veckan (jo jo, hon är allt en aktiv kvinna hon). Att Ella steg upp vid den här tiden för att gå på gymmet trodde jag aldrig skulle hända i detta årtionde (eller i detta universum), så jag var tvungen att kolla så att allt verkligen stod rätt till (dock säger det ju sig självt att något inte står rätt till om man går till gymmet klockan sex på morgonen när man är på semester) innan vi åkte. För att förstöra mitt rykte ytterligare (vad har jag egentligen att förlora?) till alla som läser denna blogg, kan jag säga att denna start gjorde min dag! En timme på gymmet och man har sedan hela dagen framför sig med massor av energi. IMG_2487Inför vår resa hade Ella gjort en liten lista på sådant hon tyckte att vi skulle göra under veckan, och denna dag var det St Louis Science Center som stod på schemat. IMG_2488I lobbyn hade de en enorm “Energizer Machine” med bollar som åkte som genom en hinderbana.IMG_2489De hade också en Tyrannosaurus Rex som hade dödat en annan dinosaurie och stod nu och skrämde alla! Personalen försäkrade att den inte var på riktig trots att den rörde sig och gjorde ljud. Opålitlig.IMG_2490I samma avdelning hade de ett kranium från en (inte längre) livslevande Tyrannosaurus, säkert för att visa robotdinosaurien vad som händer om den inte sköter sig. IMG_2493En av mina favoritavdelningar var den om rymden. Massor av spännande fakta och föremål. Konstigt nog hittade jag inte så mycket av Sovjetunionens  framgångar under “the space race”-perioden utan nästan allt var om USA. Märkligt. Jag menar, amerikanerna är väl inte sådana som framhäver sig själva som störst och bäst? Nej nej, inte alls. De glömde nog bara Sovjet. Kanske ska jag ringa och påminna dem.IMG_2492Vi besökte också museets OMNIMAX Theatre, som kan jämföras med Cosmonova på Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm, fast ännu större och i 3D.  Vi såg en film som handlade om D-Day, när de allierade trupperna i Andra Världskriget landade i Normandy. Nu förväntar ni er säkert något sarkastiskt om hur amerikanerna framhävde sig själva som hjältar. Nejdå, inte alls. De nämnde faktiskt att de fick hjälp från både Brittiska och Kanadensiska trupper som hängde på sina stränder medan de amerikanska trupperna gick genom träsk och djungel, flera dagar i sträck utan mat och med inga extra underkläder och tog kontroll över Frankrike (och självklart var det franska folket jättetacksamma över detta övertagande även om flera tusen civila dog från bombningar). Upplevelsemässigt var det iallafall jättehäftigt, vilket gäller för hela besöket på museet. Jag blev faktiskt nästan sugen på att studera fysik igen, vilket ju å andra sidan är lite oroväckande.

Leave a Reply

