As Being Part of a Tradition, a Folk Tradition

IMG_2093The Folklife Festival som jag och Molly besökte på 4th of July, var så fin så att vi drog med oss resten av familjen på lördagen för att de skulle få lite kulturell upplysning. Här är en samling bilder som jag så ambitiöst samlade på mig under dessa dagar.IMG_2032En kvinna sydde(!) ett porträtt av Mona Lisa. IMG_2034Fantastiska kreationer av tyg. Lite mer komplicerat än de vanliga lapptäckena man fick göra i syslöjden.IMG_2052Vackra mönster av papper.IMG_2096Vi såg också på en uppvisning med dockor. Den var ytterst dramatisk med självmord och slagsmål.IMG_2036En lite roligare uppvisning var den med tai chi.IMG_2037 IMG_2039 IMG_2048Publiken fick också lära sig några grunder. Jag blev alldeles lycklig av att se en grupp med så många olika människor stå i solskenet och lära sig något nytt tillsammans. Ett ögonblick av gemenskap.IMG_2102Andra människor lärde sig kinesisk folkdans.IMG_2098Själva passade vi på att gå på ännu en matlagningsworkshop. Denna gång för att lära oss göra dumplings. Det visade sig faktiskt vara mycket enklare än vad jag trodde, så det blir allt något att försöka göra hemma inom snar framtid. IMG_2095Jag säger då det, denna helg var sannerligen både lärorik och fantastiskt rolig. Att min kulturella bildning fick sig en liten knuff är ju inte heller något man säger nej till.

Leave a Reply

