4th of July that “Gave Proof Through the Night”

IMG_2029Så, förutom att äta min alldeles delikata kaka, vad mer gjorde jag då under den alldeles så viktiga högtiden 4th of July? Efter en sen brunch åkte jag och Molly ner downtown och till the Mall där de hade den årliga Folklife Festival. IMG_2031Detta är då en festival som varje år representerar två olika länder och kulturer, och detta år gick den stora äran till Kina och Kenya. Vi valde att utforska den kinesiska sidan då den såg så fin och inbjudande ut.IMG_2055Vi gick till en matlagnings-workshop där vi lärde oss hur man gör Moon Cake, vilket är en traditionell kinesisk (och jag som gissade på ungersk) kaka fylld med friterade nötter.IMG_2058De såg så himla goda ut, och jag ville gärna strypa den som kom på regeln att åskådarna inte fick smaka.IMG_2059Sedan gick vi runt och kollade på andra fina saker och njöt av det alldeles fantastiska vädret. Molly blev inspirerad av trädgårdarna runt alla museum och vill nu ha alla i sin trädgård (kommer nog bli jättebilligt då DC är känt för att inte spendera för mycket tid eller pengar för ett imponerande yttre…eller..?) IMG_2063Bredvid the Mall såg vi en hel armé med poliser redo för uppdrag. Vad för uppdrag vet vi inte. De såg iallafall glada ut. Kanske skulle de på ett eget nationaldagsparty?

Efter några timmar i DC tog vi oss hemåt och lagade middag. Till den sensationella amerikanska matkulturens ära bestod middagen av grillade hamburgare och korv med bröd serverat med sallad och potatischips. Nej, det amerikanska köket är väl kanske inte det bredaste varken i smak eller teknik, men en amerikansk barbeque sitter ju sällan fel, framförallt då den står för så mycket mer än bara maten (i vårt fall drickande och poolparty). IMG_2071När skymningen kom var det äntligen dags för fyrverkerier! Vi tog oss ner till Key Bridge, ett av de bästa ställena att se den väldigt kända fyrverkerishowen de har på the Mall.IMG_2073Trots att minst 1000 andra också ville se fyrverkerierna härifrån, fick vi superbra platser!IMG_2088IMG_2091Det var sannerligen den mest imponerande fyrverkerishow jag någonsin sett (ni kan ju jämföra fyrverkeriernas storlek med the Washington Monument som faktiskt är precis där de skjuts upp). De hade tillochmed de som formade smileys och hjärtan på himlen! Min granne hemma i min by i Dalarna får allt kosta på lite om hans årliga nyårsfyrverkerier ska komma upp i samma klass. IMG_2090Ett otroligt fint debutfirande av 4th of July för min del. En upplevelse värd att minnas.

Leave a Reply

