So I Ordered French Toast

När det är sommarlov ska man sova länge, en filosofi som Sophia verkligen lever efter. Detta innebär ju också att det de flesta dagar blir brunch för hennes del istället för frukost. Dock är detta en vinn-vinn-situation då jag tycker det är mycket roligare att förbereda lite mer rejäla saker än bara flingor med mjölk.

Gårdagens brunchprojekt bestod av ugnsbakad French Toast med crumble-topping. Ett recept jag aldrig har provat förut och improviserade fram (säg inget till Sophia) så det kunde ju gå hur som helst. Till min egen förvåning blev det väldigt bra, så jag tänkte nu vara så snäll och dela med mig av detta recept till er.IMG_1942Nu är det ju så att jag, precis som det mesta jag lagar (på gott och ont), höftade mått samt ingredienser i detta recept, så ursäkta alla otydligheter. Fast om ni nu sitter och snålar genom att leta recept på internet istället för att gå och köpa en riktigt kokbok, ja då får ni ta mig tusan skylla er själva.

Ingredienser:

  • Ca. 5 skivor valfritt bröd. Jag använde mig av vanlig limpa.
  • 4 ägg
  • Ca. 1,5 dl mjölk blandat med 0.5 dl grädde
  • 0,5 dl Strö- och Farinsocker
  • Kanel
  • Muskotnöt

Crumble:

  • Mjukt Smör
  • Mjöl
  • 0.5 dl Farinsocker
  • Lönnsirap alt. ljus sirap
  • Kanel

Jag använde mig av en avlång sockerkaksform, som jag smorde in med smör och ställde åt sidan. Värm sedan ugnen till 175 grader.

Börja med att tärna brödet i kuber på  ca 2 cm, och lägg i dessa formen. Blanda sedan ägg, mjölkblanding, socker samt kanel och riven muskot efter smak. Häll smeten över brödet i formen och låt stå ett tag. (Om man läser andra recept står det att detta ska helst ska stå i två timmar, men sådant trams har ju inte jag tid med.)

Förbered crumble-toppingen under tiden. Här har jag då inga mått överhuvudtaget då det beror helt på hur mycket och vilken smak man vill ha. Jag rekommenderar att ha mycket sirap då det blir en tydligare karamellsmak, och sedan en massa kanel på det. Men man gör som sagt hur man vill. Huvudsaken är att konsistensen blir som en smuldeg. Strö denna över innehållet i formen och skjutsa in i ugnen. Tillagningstid varierar men jag skulle säga minst 40 minuter.

Ta ut toasten ur ugnen (kan ju underlätta) och låt den svalna en aning innan servering. Om ni lyckad höfta lika bra som jag, då har ni något att se framemot. Om inte, gå då och köp den där kokboken.

Leave a Reply

