I was Like, Totally Buggin

Nu ska jag berätta en sak som kan var något av det konstigaste jag har gjort hittills i mitt liv. Idag med POSTEN, och då menar jag inte posten i den benämningen att vi var tvungna att åka till ett postkontor eller att vi var tvungna att åka till en återförsäljare som hade köpt in detta åt oss, utan med posten som kommer med brev och paket till dörren, kom ett paket innehållandes…IMG_1936…en låda med 1500 livs levande, fullvuxna nyckelpigor!IMG_1937Det var min värdpappa, Joe, som hade beställt dessa då bladlöss tydligen äter på våra växter på baksidan av huset. Men inte kunde Joe hålla sig till kemikalier som vanligt folk och med ett ont skratt spraya växterna och glatt se hur bladlössen faller till marken. Nej, istället beställde han 1500 NYCKELPIGOR som ska invadera bladlössens territorium och på ett brutalt sätt ta  över deras land(han måste verkligen hata dessa bladlöss).

Ironiskt nog är inte Joe hemma för tillfället utan befinner sig på behörigt avstånd (från både mig och Molly och nyckelpigorna) i Kalifornien på en konferens. Så där satt jag och Molly med ett paket innehållandes 1500 nyckelpigor på köksbordet. I ilska ringde Molly Joe och ställde frågan vi båda hade: “What the f*ck are we gonna do with 1500 ladybugs?!” Vänlig som han är Joe, gav han oss tydliga  instruktioner hur vi skulle hantera detta: “Read the instructions on the box.”

Då både jag och Molly är en aningens vrånga ville vi ju egentligen spara denna uppgift tills Joe kom hem, men att ha dessa nyckelpigor i en ask i huset under en längre tid var ju inte på fråga. Så sagt och gjort, efter middagen gjorde vi oss redo för detta ytterst obehagliga uppdrag.

Vi följde instruktionerna till fullo, tills det var dags att faktiskt släppa ut nyckelpigorna. Molly öppnade asken, fick panik och med ett skrik i falsett tömde hon hälften av nyckelpigorna på den första av 8 plantor. Jaha…

Då trädde Gryffindoren i mig fram, tömde ut resten av nyckelpigorna på tomatplantorna och samlade sedan (efter att noga, genom både instruktionerna och google, försäkrat mig om att nyckelpigorna inte skulle bitas) ihop hälften av nyckelpigorna från den första plantan och delade upp dem på de andra plantorna. Har nog aldrig gjort något så snabbt i hela mitt liv. IMG_1939Min relation till nyckelpigor har nu officiellt blivit förstörd. En av de få insekter jag tyckte var vacker och som man blev glad av att se. Kan ju hända att Joe nästa vecka av en ren händelse hittar ett misstänkt stort antal nyckelpigor i hans byrålåda.

Leave a Reply

