Basically Their Cuisine is Really Intelligent, Elegant, Stylish. But don’t Try to Keep Up With the Swedish in Drinking BecauseThey are Hardcore.

Precis som i Sverige bestod maten på midsommarfirandet i söndags av en jättebuffé med massor av somrigt gott. Logistiken kring denna var då att alla gäster skulle bidra genom ett stort knytkalas, en plan jag blev väldigt glad åt.

Självklart kunde jag inte ge någon annan detta ytterst viktiga uppdrag (och det kanske är lite fel att kräva att mina sydafrikanska vänner ska veta vad som serveras under svensk midsommar) vilket resulterade i att jag stod för fem personers bidrag till denna buffé. Jag menar ju också att när man bjuder på mat får det aldrig vara för lite, och då jag inte hade någon aning om antalet människor på midsommarfirandet skulle vara 20 eller 200, fick det bli mycket av allt. Matprojekt när det är som bäst!

Bidraget till dessertbordet började med storbak i lördags av två sorters småkakor (våga nu inte nämna sju sorters kakor-principen! Två sorter räcker gott och väl)IMG_1777 Första degen blev till kolakakor.IMG_1781En sort som hör till mina absoluta favoriter. Krispiga när man biter och sedan sega i munnen. Mums mums!IMG_1785 Och den andra var i form av en mördeg som blev till små söta syltkakor.IMG_1786 Som de sockergrisar de är, fick Molly, Ella och Sophia bli testpersoner. Att jag fick gömma kakorna så fort som möjligt i rädsla av att de skulle äta allihop tar jag som ett godkännande.

Med kakorna packade och klara, fick söndagsförmiddagen spenderas till matlagning där stackars Danielle fick vara min assistent (som man kan sätta på tråkiga saker a la skala potatis). Självfallet var köttbullar (med gräslök och dill) en av huvudrätterna.IMG_1796 Till detta gjorde jag en potatissallad med potatis (jaha?!), kapris, rödlök, äpple, gräslök, dill och dressing. Låter kanske mer som en fransk version, därav gräslöken.IMG_1799 Och sist men inte minst tillverkade jag en gubbröra med sill istället för ansjovis. Åh så gott det var och också den rätt som hade tydligast eftersmak av hemlängtan. Med alla rätter klara var det bara ner med allt i en picknickkorg och toppa med ett paket knäckebröd. Redo för midsommarbuffé!

Leave a Reply

