A Slave to the IKEA Nesting Instinct

Precis som förra helgen har även dessa dagar haft ett riktigt Sverigetema. Idag har jag nämligen firat äkta svensk midsommar (om man bortser från det faktum att det inte tog plats i Sverige) i en park i närheten. Eventet organiserades av ett gäng skandinaviska organisationer. Varför de hade firandet den här helgen och inte nästa vet jag inte, men attans tusan vad roligt (och samtidigt väldigt märkligt) det var att få fira denna högtid precis som jag gör hemma fast i USA’s huvudstad. Kontrasterna kan ibland ställa till det lite i huvudet.

Återkommer med mer detaljer från idag, men då jag förstås tog detta firande på yttersta allvar, inte minst då jag bjöd med mig vänner från Sydafrika samt Frankrike och tyckte att deras första midsommarfirande borde vara något alldeles spektakulärt, började förberedelserna redan tidigt i veckan. För denna högtid behöver man ju en del äkta svenska livsmedel (hate to break it to you Amerika, men ni har inte alltid det man behöver) och var åker man då om inte till IKEA.

Under hela resan till IKEA förklarade jag för Danielle (som var så snäll och följde med) att vi tyvärr skulle vara tvungna att köpa all mat IKEAs egna märke, vilket är helt okej men inte alltid lika bra som vissa saker man bara kan hitta i Sverige (jag vet inte hur många gånger min värdfamilj fick höra detta under veckan). Tji fick jag dock! IMG_1768 Först hittade vi massvis av Singoallakakor! Mina favoriter!IMG_1769 Sedan rullar av Marabou Mjölkchoklad!IMG_1770 Och tillochmed…trumvirvel…Kalles Kaviar!IMG_1771 Man kan ju säga att jag var en aningens i extas och försökte förklara för stackars Danielle hur fantastiskt detta faktiskt var. Av någon konstig anledning verkade hon inte riktigt förstå storheten i dessa upptäckter (dvs tills hon smakade chokladen)IMG_1774 Som tack för att hon stod ut med mig och inte försökte dölja vår vänskap för offentligheten på grund av skam, bjöd jag henne på en kanelbulle innan vi åkte hem. Som ni förstår var allt förlåtet efter denna. Vem sa att man inte kan köpa (mata?) vänskap? IMG_1776Har nog aldrig varit såhär nöjd efter en tur till IKEA. Bra jobbat Ingvar! Jag hade inte kunnat få en bättre början på mina storslagna förberedelser.

Leave a Reply

