The Sergeant Calls “Stand Up!”

I tisdags var det dags för månadens AuPairmöte, och denna gång tog vår Area Director, Mara, med oss till the Sunset Parade som infaller varje tisdag hela sommaren vid the Iwo Jima Memorial. IMG_1738 Ni kanske minns att det var vid detta minnesmärke som jag och mina vänner hade picknick för några veckor sedan. Det är då till minne av alla som har dött när de kämpat för USAs marinkår, och är faktiskt designat efter ett foto av en riktig händelse. Att denna händelse (och därav minnesmärket) avspeglar en amerikansk invasion och ockupation av ett område som tillhörde Japan, verkar ingen ha något problem med. Det är ju inget moraliskt fel om det var amerikaner som gjorde det. IMG_1737Hursomhelst var massor av människor samlade för att se detta uppträdande.IMG_1741 Först kom en orkester in och spelade.IMG_1742 Inte bara skulle de sätta tonerna rätt, de hade också en koreografi med massor av formationer som de gjorde helt felfritt (och då menar jag verkligen helt felfritt). Imponerande!IMG_1747 Slagverken fick ett solo.IMG_1748 Och en trumpet.IMG_1750 IMG_1751 Riktigt bra var det! Var som sagt mest imponerad över deras synkning och koordination. IMG_1752 Sedan ställde orkestern sig vid sidan.IMG_1753Och marinsoldater kom intågande.IMG_1754 Massor av marinsoldater.IMG_1756 Och några till.IMG_1757 Sedan kom amerikanska flaggan in och då var man tvungen att stå upp för att “honor the colors”. Jag tycker allt att de krävde lite väl mycket ansträngning för en sådan världslig sak. IMG_1761 Sedan gjorde även marinsoldaterna en uppvisning och koreografi. En uppvisning som heter duga bör jag säga! Om jag tyckte att orkestern var synkade… Hur jag än försökte kunde jag inte se ett enda litet misstag. Det var på gränsen till läskigt skickligt och inövat. Man kunde nästan tro att de var robotar (de såg ju likadana ut allihop så det är ju inte en helt orealistisk möjlighet). IMG_1760Jag var ytterst nöjd när jag lyckades hitta EN kvinna i uniform. Hon hade svärd och var snyggare än alla andra soldater.IMG_1764 IMG_1767Sedan var det slut på paraden och dags för den amerikanska flaggan att lämna uppvisningen, och då var man också tvungen att stå upp. Jag gav ifrån mig en tydlig suck när jag reste mig, så rebelliskt av mig. 10300050_10152138109230334_3292119450670223875_nEfteråt kunde man gå och prata med soldaterna och ta bilder. Var ju tvungen att ge dem komplimanger för deras fantastiska teknik och koreografi samt att de överlevde 30 grader och galet fuktig luft (svetten rann på oss alla) i sina uniformer. Som danslärare skulle dessa soldater vara en drömgrupp (speciellt då jag till skillnad från om jag har en grupp barn i lågstadieålder, skulle jag få skrika hur mycket och vad jag ville på marinerna). Dessutom förespråkar jag alltid att amerikanska soldater spenderar tid åt underhållning istället för sådant som till exempel the Iwo Jima Memorial representerar.

Leave a Reply

