Making some Nice Salad, that Kind of Stuff

I torsdags blev jag satt i en ytterst jobbig situation. Bara ett par timmar innan vår normala middagstid (kl 7) fick jag ansvaret för kvällens måltid. Framförhållning människor,FRAMFÖRHÅLLNING! Dock blev ju detta läge för att leka lite Masterchef och att jag nyss fått reda på att dagens utmaning var the Mystery Box.

Det roliga är att kylskåp och skafferi i amerikanska hem oftast är ett rejält mystery då man kan hitta de märkligaste saker där inne, ibland även sådant man önskar att man inte hittade. Alltifrån 10 olika sorters sirap till selleri och minimorötter som bara är köpta som en hälsodekoration men som ingen faktiskt äter. Dock efter lite scannande och pusslande (och rensning av såväl skafferi och kyl) bestämde jag mig för att tillverka en pastasallad av dessa ingredienser:

  • Pasta (surprise!)
  • Sallad (Nämen!)
  • Bacon
  • Ärtor
  • Majs
  • Grillad paprika på burk
  • Broccoli
  • Kokta ägg
  • Fetaost

Först kokade jag det som behövde kokas, nämligen pastan, broccolin och äggen (nej, inte allt i samma kastrull). Sedan  stekte jag bacon tillsammans med ärtor och majs. Krispig bacon och gyllenbrun majs ska det vara så ganska hög värme och låt det sedan rinna av på hushållspapper.IMG_1482 Om ni vill veta hur jag förberedde pastan, broccolin och äggen – lämna köket ögonblickligen!!IMG_1483 Efter dessa tillagningar och skalande av ägg (om ni vill ha lite extra krispighet antar jag att ni kan lämna skalen på) var det bara att börja kombinera. Sallad i botten.IMG_1484 Sedan pasta samt olivolja och salt efter smak.IMG_1485 På med den grillande paprikan och broccoli.IMG_1486 Sedan baconblandningen.IMG_1487Sist men inte minst ägg och fetaost. På med lite mer olivolja och salt och blanda runt. Färdig! Servera med en god dressing och bröd (inte valfritt, ett måste). Ytterst nöjd med denna improvisation. Att dessutom bli av med lite saker i kylen är ju alltid en bonus.

 

Leave a Reply

