The Place Where You Go

I lördags fick jag göra något som jag har velat göra under en väldigt lång tid, nämligen att åka till Georgetown! Detta är då en stadsdel i norra DC som är raka motsatsen till business-stilen i stadens centrum. Georgetown är äldre än resten av staden och består av kullerstenar, små 1700-tals hus, caféer m.m. Detta är också det mest populära området för shopping i DC, och har många stora märken och kedjor såväl som privatägda butiker. Det är ganska roligt att se hur allt har anpassat sig för att bevara denna stadsdels image, då man går förbi något som verkar vara en liten småbutik men som visar sig vara Mikael Kors, Diesel eller något annat välkänt märke. Det är vad jag skulle kalla ett praktexemplar av uttrycket “en stad i staden” och det kändes nästan som att man var i ett annat land när man steg av bussen på huvudgatan.

Och efter det bidraget till Georgetowns turismutveckling kan jag ju berätta vad jag gjorde under detta första besök. Den vänliga själ som följde med mig denna lördag var Gemma, och efter allt regn tidigare i veckan var vi ytterst glada att se solen stå högt på himlen denna dag.

När vi började gå nerför huvudgatan fick jag direkt en lust att besöka alla dess fina små butiker, men då detta skulle ta mer än en dag fick vi helt enkelt välja med omsorg. IMG_1198Det första stället vi hamnade på var Dean and Deluca som är en helt fantastisk slags blandning av mataffär, godisaffär, restaurang, bageri…you name it.IMG_1195 De hade superfina praliner.IMG_1197 Kakor i sannerligen udda former.IMG_1199 Lösgodis i burkar!IMG_1200Och godis i form av lego. Vill bara göra klart att detta bara var en yttepytte del av allt som fanns i denna affär. Kommer plåga er med många fler bilder nästa gång jag besöker den. Detta relativt korta besök och några minuter inne i en chokladbutik fick av någon konstig anledning mig och Gemma att bli väldigt sugna på lunch, så vi tog oss ner till vattnet.IMG_1201 IMG_1209 Där vi hittade Tony & Joe’s Seafood Place där vi fick ett bord med bästa utsikten.IMG_1202 IMG_1204 IMG_1206Jag beställde en Tuna salad sandwich som serverades med både(!) pommes frites och coleslaw (många restauranger tvingar kunderna att välja en av dessa. Obehagligt). Ytterst gott och trevligt även om jag spillde Cola över hela mig då en liten fågel flaxade onödigt nära vårt bord. Om jag inte hade varit så hungrig hade jag strypt den lilla djävulen. Den goda maten fick mig dock på andra tankar.

Efter lunchen gick vi upp mot stadsdelens centrum igen…IMG_1211 IMG_1212 IMG_1213 IMG_1214 …för att direkt mötas av denna cupcakebutik.IMG_1215 IMG_1216 Genom att det har en egen tv-serie, är Georgetown Cupcake ett väldigt populärt turistmål här i Georgetown. Dock hade vi hört att detta ställe, Sprinkles, faktiskt var trevligare och hade bättre cupcakes, så självklart var vi tvungna att testa något ur deras sortiment. IMG_1220 Efter många minuters velande köpte vi tillslut en peanut butter chocolate och en coconut. Kreativa som vi är delade vi på dessa och byggde vår egna fina cupcake. IMG_1222 Ätandes på våra farligt goda cupcakes (den med kokossmak var himmelsk) vandrade vi vidare. IMG_1224 Stannade till vid Ben n Jerry’s för att ta bild på deras kosoffa, som påminde mig om sommaren hemma i Sverige.IMG_1225  IMG_1230I stort sett samtidigt som den sista biten cupcake hamnade i våra magar fick vi syn på detta ställe.IMG_1231 Dumma som vi är gick vi innanför dörren och möttes av detta:IMG_1232 IMG_1234 Detta var det mest välsorterade glasstället jag någonsin har besökt. Inte mindre än 65 hemgjorda glassorter (exklusive deras utbud av hemgjorda frozen yogurts och sorbeer) hade de! För glassälskare som mig och Gemma var detta himmelriket, och vi glömde genast bort allt som hade med lunch och cupcakes att göra och levde drömmen. Största storleken på bägare och ett noga val av smaker. Ytterst bra livsval!IMG_1228Nu ätandes på vår glass fortsatte vi vår utforskning. Efter inte alltför lång tid kom vi fram till det berömda Georgetown Cupcake. Nejdå, denna gång köpte vi faktiskt ingenting. Vi kanske eventuellt skulle ha gjort det om det inte hade varit för den långa kön utanför dörren. Fick nöja mig med en bild denna gång.IMG_1236 Några affärsbesök senare kände vi oss ganska nöjda med Georgetown för den här gången. Då vi hade haft ett konstant paltkoma sedan lunchtid bestämde vi oss för att gå över till Arlington istället för att ta bussen.IMG_1239 Från bron kunde man se Georgetown University uppe på berget. IMG_1240 IMG_1244En stund senare var vi tillbaka i vår hemstat. Ett finare första besök i Georgetown kunde jag inte få. Denna stadsdel motsvarade alla mina förväntningar, Vackert, inbjudande, spännande… Ser verkligen framemot nästa besök, vilket jag och Gemma redan har ett nytt storslaget matschema för. Kommer bli fantastiskt!

Leave a Reply

