The Interesting City of Fort Lauderdale (del 3)

Morgonen efter vår fantastiska ananasupplevelse, gick jag upp tidigt på morgonen för en promenad till ett café på las Olas för att köpa kaffe åt mig och Moly. Trots att klockan inte var mer än 8 stod solen högt på himlen och det fanns inget behov till lager av tröjor som jag annars har en förmåga att bära varje morgon. Efter vintern började jag få svårt att tro att jag skulle hitta ett ställe där inte ens jag kunde frysa.IMG_0929Efter lite kaffe på balkongen var det dags för arbete, vilket innebar att ta ett första dopp i poolen. Värme kommer nog bli det ord som jag föralltid kommer att förknippa med Florida då poolen var uppvärmd(!) trots värmen. Helt fantastiskt! Ingen tycker ju om den där känslan när man gradvis kliver i vattnet och magen når vattenytan. Det behövde man minsann inte genomlida här.IMG_0931 IMG_0933Jag och Sophia passade också på att vakta lite båtar medan vi torkade i solstolarna. Sedan var det dags för en förflyttning till en annan typ av vatten, nämligen havet!IMG_0939 En ynka promenad på 15 minuter och sedan bredde Atlanten ut sig framför oss. Själv bredde jag genast ut mig i sanden. IMG_0942 IMG_0943 Hade glömt hur kul det är att bada i havet. Jag har alltid drömt om att kunna surfa, vilket är ett av mina livsmål i livet. Tills dess får jag nöja mig med att magsurfa på vågor vid strandkanten. Inte helt fel det heller, även om det kanske inte ser fullt så coolt ut. Tur att jag hade en 12-åring som täckmantel då jag kan låtsas att jag gör det för hennes skull.

Efter några riktigt härliga timmar tyckte vi att det var dags för glass, så vi gick till ett sådant ställe som jag och Ella hade besökt dagen innan, där man blandar hur många sorter och toppings man vill. Vid det laget hade vi börjat se några lömska moln i fjärran, och då jag och Ella sannerligen hade erfarenhet av vad det kunde leda till, bestämde vi oss för att styra kosan hemåt vilket gav tillfälle för lite mer båtbilder.IMG_0946 IMG_0949Denna gång försvann molnen utan att orsaka någon storm vilket gav tillfälle till att utföra lite hårt arbete…not. Min favoritsolstol var ledig och längtade efter mitt sällskap, så det fick bli lite mer solbadande. IMG_0952.Konstigt hur solande och badande kan skapa sådan hunger. Denna kvälls middagsrestaurang blev Caffé Europa.IMG_0956 IMG_0957Jag beställde spagetti med musslor. Musslor kan vara en av mina absoluta favoriträtter och dessa blev helt klart godkända, även om jag till skillnad från amerikaner helst inte vill ha pasta så al dente. Smakerna satt som en smäck iallafall, vilket ju är det viktigaste.

Denna restaurang hade också en helt fantastisk dessertbar med massor av glassorter. Efter en hel del smakprov (där jag också bidrog med mina åsikter) valde Ella tillslut deras mintglass. Bra val! IMG_0963En upplyst las Olas Blvd visade oss vägen hem i mörkret.IMG_0965 IMG_0966Avslutade kvällen i min pyjamas och sittandes i en stol vid poolen medan jag åt en bit Key Lime Pie som jag och Molly hade köpt med oss från restaurangen(skullle vi hoppa över efterrätt på en restaurang med ett sådant utbud?). En avslutning och en paj helt i min smak.

Leave a Reply

