The Interesting City of Fort Lauderdale (del 2)

När jag satt på flyget mot Florida längtade jag mest efter en säng med sköna kuddar som jag kunde ta en tupplur i så fort jag kom fram. När jag anlände i Fort Lauderdale försvann denna tanke i fjärran och syntes inte mer. Jag kom precis lagom till lunchtid och vi åkte direkt ner mot stranden och hade lunch på en restaurang med det festliga namnet Coconut, där Molly efter alla affärsresor är närapå stamgäst. IMG_0890 Vi studerade män som tvättade yachter. Båtar och annat lyx så långt ögat kunde nå.IMG_0891Efter en lång vinter och efter att ha rest från ett mycket regnigt DC samma morgon, ville jag inte förlora minsta lilla sekund av värmen och solskenet. Därför tvingade jag med mig Ella ut på upptäcktsfärd längs Las Olas Boulevard (behövdes inte riktigt lika mycket övertalning som när jag ber henne följa med ut och gå med hundarna. Märkligt…) IMG_0898 Enorma båtar och dyra båtar. Undrar vad man gör med en sådan båt? Måste vara ganska opraktiskt (även om man har män som tvättar den åt sig)IMG_0897 IMG_0899IMG_0905 Efter några minuter kom vi fram till själva shoppingdelen av gatan.IMG_0902 Vi hittade ett ställe som sålde glass och frozen yogurt. Man fick välja hur många smaker och toppings man ville och sedan betalade man efter den totala vikten. Ella levde drömmen!IMG_0901 IMG_0900Efter ett antal timmars utforskning såg vi några ytterst opålitliga moln på himlen och bestämde oss för att bege oss hemåt. När vi var ca 100 meter från huset kände vi de första dropparna och berömde oss själva för vår timing. Då hade vi ännu inte lärt oss att vädret i Florida ändras väldigt drastiskt, så fem sekunder senare var vi mitt i en regnstorm. Palmblad som flög överallt och duschmängd av regn. Ja, vi blev lite blöta.IMG_0908Någon timme senare blev det soligt igen. Trots att jag och Ella var lite traumatiserade över att nästan ha drunknat eller fått ett stort palmblad i ansiktet, vågade vi ändå oss ut till poolen tillsammans med Molly och Sophia.IMG_0911IMG_0919IMG_0916Tagen av den vackra kvällssolen var det dags för vår första middag denna resa. Vi gick till ett ställe som heter Asian Bay där de, precis som det låter, serverar Asien-inspirerad mat men som ändå var vackert komponerad med lokala råvaror och smaker. IMG_0920IMG_0921Till förrätt beställde vi en spicy tuna salad och en annan sallad med kyckling och cashewnötter. Mycket goda båda två men tonfisken var allt speciell. Änglasång på tungan som ekade i hela gommen! Inte trodde vi vid detta ögonblick att huvudrätten kunde bli bättre, men där trodde vi fel.IMG_0925För det första: den serverades i en ananas!!IMG_0924 Detta var då en slags risotto där risets stektes med fruktköttet från ananasen och hummer. Det hela toppades med räkor och tillhörande sås. Baserat på min veka förklaring är det kanske svårt att tro, men detta var bland det godaste jag någonsin ätit på restaurang! Varken jag eller Molly kunde sätta fingret på det, men det var något i denna rätt som gav den det där lilla extra som man aldrig skulle kunna få till om man skulle prova att laga rätten själv. Så makalöst gott! Att den serverades i en ananas gjorde ju självklart rätten ännu bättre! Jag ryser när jag sitter och skriver om detta och har närapå ett vattenfall i munnen. Det var änglasång ekandes i hela kroppen från änglakörarna på tungan, i gommen och i magen.  IMG_0928Mycket mätta och ännu mer belåtna gick vi hemåt i ett Fort Lauderdale som hade en fin måne vakande över sig. Fantastisk fin första dag i Florida.

2 comments

  1. Elisabet · April 23, 2014

    Hej,

    Jag hittade din blogg via STS´s hemsida.

    Såg att du var au pair i Arlington.

    Jag flyttar till USA om en vecka som au pair. Jag kommer att bo i Fairfax, VA.
    Jag tror att det är relativt nära Arlington om jag inte har helt fel?

    Det skulle vara roligt att lära känna andra au pairer i området. 🙂

    • countbysmiles · April 24, 2014

      Hejsan!

      Vad kul att höra att du kommer till USA som aupair! Du har mycket att se framemot 🙂

      Fairfax ligger ungefär 30 minuter från norra Arlington där jag bor. Att träffa och lära känna andra aupairer i området kommer inte att bli ett problem. Din Area Director kommer anordna möten varje månad där ni kommer göra massor av roligt. Jag gick på ett sådant möte dagen efter jag anlände till Arlington, och några av de tjejer jag träffade där är nu mina närmsta vänner här i USA.

      Om du har några fler frågor eller vill träffas när du kommer till USA är det bara att höra av sig!

Leave a Reply

