A Menace to Our Security

Idag spenderade både jag och Molly förmiddagen till att förbereda oss mentalt inför vårt besök på…IMG_0730 …The Social Security Office för att (förhoppningsvis) kunna få ett Social Security Number till mig. Jag vet att det har gått ganska lång tid innan vi tog tag i detta. Om du som aupair kommer till USA ska du såklart försöka fixa det så fort som möjligt, dock inte tidigare än två veckor efter din ankomst. Men det har varit så mycket här hemma så det har inte blivit av. Idag var det iallafall dags.

Besöket var minst sagt en intressant upplevelse och kommer nog vara en av de saker jag kommer minnas länge länge. Man fick ett väntenummer, sedan skulle man sitta ner och vänta tills de ropade upp numret man hade på sin lapp. Inget konstigt med det kan ju tyckas. Det var bara det att det var ingen ordning på dessa nummer inte. Hej vilt ropade de upp nummer utan att ha något system överhuvudtaget (iallafall verkade de så). Vissa behövde bara vänta i 5 minuter, medan andra (oss inklusive) fick sitta i två timmar. Alla vi som satt och väntade, vilket bara blev fler och fler, försökte tillsammans fundera ut systemet (om de nu hade något) men utan framgång.

Efter all väntan var det iallafall vår tur. Ska inte gå in på detaljer men kan iallafall säga så mycket som att de inte verkade särskilt angelägna om att ge ut något Social Security Card. Inte spelade det någon roll att jag hade alla dokument man behövde, kvinnan bakom skrivbordet lyckades ändå (efter enorm ansträngning. Såg minsann några svettdroppar i pannan) peka ut detaljer på dessa där hon tyckte att något var fel. Kanske har de en intern tävling på kontoret om vem som kan neka flest personer? Jag var ytterst tacksam att ha Molly vid min sida då hon inte viker ner sig hursomhelst, speciellt inte för sura byråkrater. Jag tror ändå att jag kom ganska lindrigt undan, då jag faktiskt gick därifrån med stämplade papper. IMG_0740Ja, det var sannerligen en upplevelse ska jag tala om. Molly och Joe berättade att alla deras tidigare aupairer gick från detta kontor gråtandes (trots att deras ansökan var godkänd) och jag förstår varför.

Så skönt att kunna lämna detta besök bakom mig och ha en lugn och skön eftermiddag. Först tog jag och Sophia en fin promenad med hundarna.IMG_0732 Sedan slängde jag lite snabbt ihop en smet till chokladcupcakes. Jag har ju legat lite lågt med bakningen sedan det stora cupcakesprojektet för två veckor sedan, men nu kände jag att det var hög tid igen. Dessutom är det ju mycket roligare när det inte bara handlar om kvantitet.IMG_0733 IMG_0735 IMG_07368 cupcakes är lite skillnad mot över 100 stycken. Molly och Ella tyckte så mycket om dessa så att jag nu har fått förfrågan att baka dessa till hela Mollys familj när vi träffar dem i maj. Ännu ett cupcakesprojekt…? Ja, vi får nog se hur det blir med den saken.

Leave a Reply

