Want to Come to the Ball with Me?

Så nu ska jag äntligen avslöja vad det var för extraordinär speciell händelse som jag var med om igår. Sanningen är att jag igår var på the International Navy Ball i Annapolis!IMG_0457Detta är då en bal (no shit Sherlock) som varje år anordnas av the US Naval Academy och vem som helst kan köpa biljetter så man måste inte ha en inbjudan. Dock är det ett väldigt populärt event så man måste vara ute i god tid om man vill vara en i det blygsamma antalet på ungefär 1000(!) gäster.

Efter att ha spenderat halva dagen till förberedelser och förväntansfull längtan, tog jag och mina franska vänner Mailys och Jodie våra klänningar och åkte till Annapolis där vi skulle göra de sista förberedelserna hemma hos Jodies vän som jobbar som aupair där. IMG_0684 När vi kom dit blev jag varse om att denna vän, och två andra som redan var där, också var från Frankrike. Det var nästan så att jag kände baguettesmak i munnen. Jättemysiga tjejer var de hursomhelst.  IMG_0685Förutom ombyte stod håruppsättning på schemat. Tur att jag har vänner som är väldigt duktiga och hjälpsamma då jag aldrig skulle ha lyckats med denna skapelse på egen hand.IMG_0694En av de saker jag var mest nöjd med denna kväll var att få bära en orange balklänning, då jag inför min studentbal i våras letade förgäves efter en orange klänning jag tyckte om men utan resultat. Denna gång fick jag ta igen det i denna skapelse av Adrianna Papell.IMG_0689 En selfie med Mailys och Jodie innan det var dags att stiga in i baleskorten.IMG_0696 Balen tog plats i the Alumni Hall, vilket är som en arena, inne på the Naval Academy-området (som var så stort så vi fick åka buss från parkeringen. Kanske har de sådana avstånd för att ge sina elever lite vardagskondition?) Det var som att stiga rakt in i An Officer and A Gentleman. Alla elever från akademin hade sina uniformer på sig, vilket var väldigt uppskattat i våra ögon.IMG_0697 När vi kom hade de uppträdanden. Vi träffade också på ett gäng andra aupairer som några av mina nya vänner kände. No surprise, de var också allihop från Frankrike. Jag tror att min klänning började skifta lite randigt ett tag där.IMG_0698 Sedan var det dags för dans! Ut på dansgolvet strömmade vi likt Seine genom Paris. Först hade de ett mycket duktigt liveband som spelade låtarna. IMG_0700 IMG_0701 Mailys och Jodie dansade loss.IMG_0699I taket hade de fina flaggor och vimplar. Dock såg jag ingen svensk flagga. Lovar att det är för att vi inte har gått med i NATO än, sådant är tydligen viktigt trots att ingen vet dess syfte längre (lugn, jag ska inte gå in på politik).1604490_454681807995650_260293985_n Ute på dansgolvet passade vi på att posera inför diverse kameror…IMG_0705 …tills vi var tvungna att vila lite och fylla på med energi genom att detaljerat gå igenom minibuffén. IMG_0707IMG_0703Väl uppifrån såg man hur mycket folk det var. När bandet hade tröttnat på att spela fick en DJ ta över. Helt okej även om han verkade tycka för mycket om underlig sambamusik för hans eget bästa.10155125_454681661328998_543316633_n Självklart tog vi oss ner till dansgolvet igen! Dansa och posera flera timmar i sträck, inte mig emot.10154470_454681731328991_1848854729_nIMG_0713Ujuj vad våra fötter värkte. Ju längre kvällen gick desto fler tjejer såg man barfota. Men ska man vara fin (och samtidigt dansa som en galning i flera timmar) får man lida pin. Man får kompensera med lite besök på läktaren.IMG_0712IMG_0710IMG_0709Att underhålla 1000 gäster är inte en enkel sak, men de lyckades så väl.IMG_0716Efter ytterligare dansande och värkande fötter och en dance-off till tonerna av Icona PopIMG_0718…var balen tyvärr över. Trötta men mycket nöjda begav vi oss hemåt till Virginia. Helt underbar kväll med massor av nya vänner, blåsor av glädje på fötterna, ett bredare franskt ordförråd och en sprudlande glädje inombords. En ytterst fin kväll som avslutades på McDonald’s klockan halv två på natten i balkläder och allt. Något att berätta för kommande generationer.

Leave a Reply

