If Everybody Demanded Peace Instead of Another Television Set

Igår gick jag upp extra tidigt för att fixa lunch som tjejerna kunde ta med sig till skolan. Svenska pannkakor har blivit lite av en favorit, men då vi hade bananer som ingen ville äta (för att skalen hade blivit bruna. Obehagligt.) så improviserade jag fram en variation av bananpannkakor istället.

IMG_0529 IMG_0532IMG_0530Jag blev glad när jag senare under dagen fick beröm av Ellas kompisar som hade fått smaka pannkakorna. Det känns ju alltid bra när ens egna recept blir lyckade.

Både jag och Joe konstaterade glatt när vi drack morgonkaffe att snön som de sa skulle komma denna dag kanske ändå inte skulle nå oss. Tio minuter senare vräkte snön ner, och då det fortfarande var varmt i marken så blev allt täckt av blötsnö. Trots att man inte kan göra något åt det så blir man ju ändå ganska less. Att då bli bjuden hem till Danielle för filmmys tackar man ju inte nej till.

IMG_0534Hon hade en helt fantastisk popcornmaskin som tillsammans med smör och massor av salt bidrog till de bästa popcornen jag har ätit på länge!

Förutom goda popcorn blev denna filmupplevelse ännu bättre när vi kom ner i källaren och det visade sig att de har en projektor så att filmen visas på nästan en hel vägg! Vi såg på Bridesmaids som jag fortfarande skrattar lika mycket åt efter att ha sett den flera gånger. IMG_0539 IMG_0536Medan vi såg på filmen hade vi sällskap av en fin hund som låtsades vara sällskaplig men egentligen bara ville åt våra popcorn. Men vad gör det när man får ha en sådan fining bredvid sig att mysa med hela filmen (men några popcorn fick den minsann inte, bara utnyttjad).

När jag kom hem var det lite mer fart och fläkt än vad det hade varit hemma hos Danielle. Tucker var inte lika lugn som popcorntiggaren (nej, det var inte hundens riktiga namn) utan ville leka istället. IMG_0543Vad gör man inte?

Sedan ville Ella testa ett recept på omelettmuffins. När någon i familjen ska göra något i köket blir jag alltid kallsvettig och måste hela tiden vara närvarande för att det inte ska se ut som en tornado har dragit fram efter de är “färdiga”. Men faktum är att Ella klarade av detta experiment utan att stöka till. Hon blev faktiskt förvånad själv när hon var klar och insåg att det var relativt rent och snyggt. Jag blev väldigt stolt (trots att jag glädjedödande tvingade på henne en disktrasa). IMG_0540 Så här blev hennes omelettmuffins (som inte heter så men jag vet inte det riktiga namnet för dem).

IMG_0542De blev väldigt lyckade, så jag fick bli ännu mer stolt över Ella. Det är kreativitet som detta som tonåringar bör hålla på med! Kanske jag ska överväga att låta henne hjälpa mig med matlagning någon gång? Bör dock kanske inte utsätta henne för det då de som någon gång har försökt att hjälpa mig har blivit avskräckta för resten av livet. Får fundera på saken, men goda omelettmuffinsar blev det iallafall.

 

Leave a Reply

