With Common People

Den här fredagen hade jag både lunch- och middagsdate med fina vänner inbokade, så jag hade mycket att se framemot!

Vid lunchtid (passande nog) träffade jag Danielle och Mailys utanför Ballston Mall och tillsammans gick vi till en restaurangkedja som heter Panera Bread. IMG_0464Det är en typisk lunchrestaurang som erbjuder pasta, sallader, soppa och bröd i alla dess former (mackor, panini, bakverk etc.). Det bästa är deras “Choose 2”-erbjudande där man väljer två rätter som man får i halv storlek (så att det blir en rätt i två delar). Smart va? Jag tog deras franska löksoppa och en Smoked Turkey Sandwich. Faktiskt väldigt gott!IMG_0462Efter lunch strosade vi omkring i gallerian en stund. Det är så skönt att bara gå omkring och prata, kolla i lite affärer, och inte känna att man prompt måste göra något speciellt. I rätt sällskap är detta mer än nog, och dessa vänner är absolut ett sådant sällskap. Ett väldigt avkopplande sätt att spendera timmarna på.

Några timmar senare, efter en eftermiddag av skjutsande till både varuhus och teaterrepetitioner, begav jag mig till tunnelbanan för att möta upp min vän Magdalena. Tillsammans begav vi oss till DC för att äta middag och spendera kvällen där.IMG_0474Vi kom upp från tunnelbanan nästan precis vid den franska restaurangen Bistro d’oc där jag var med Molly för några veckor sedan. Då jag visste att de hade väldigt god mat bestämde vi oss för att gå dit. Jag blev ytterst glad när jag såg att de hade musslor på menyn.IMG_0471 IMG_0468IMG_0473(Väldigt) mätta och belåtna gick vi ut i fredagskvällens Penn Quarter. IMG_0475Där har de en helt enorm Forever 21 som hade kvällsöppet, och det slutade ju såklart med att vi båda kom ut därifrån med varsin påse i handen. Livsfarligt ställe, men glada var vi.IMG_0476IMG_0478När vi kom till Verizon Center blev det helt plötsligt svårt att komma fram på de annars så breda trottoarerna. Hade de krympt? Nej, det var bara basketlaget Washington Wizards som hade haft hemmamatch vilket innebar att det var jättemycket folk runtom arenan. Det störde dock inte oss, tvärtom tycker jag om när det är mycket folk ute på kvällen och det är lite rörelse.Vi fick bland annat se en fantastisk “dance-off” mellan två breakdance-dansare (eller heter det breakdansare?).IMG_0488IMG_0482 IMG_0483Precis bredvid arenan ligger DC’s Chinatown som brukar kallas Chinablock då det inte är ett så stort område, men det är ändå fint. Varsin Starbucks fick bli körsbäret på glassen (är det ett talesätt eller kom jag just på det helt själv?).IMG_0486Då vi kände att vi gott kunde stanna ute en stund till bestämde vi oss för att ta tunnelbanan från Smithsonian så vi gick ner till the Mall. IMG_0493Vi kunde konstatera att Washington Monument är ännu mäktigare i mörker än i dagsljus. IMG_0494 IMG_0496Sen men fin avslutning på en väldigt fin dag. Jag har alltid älskat “kvällskulturen” i städer, där människor (t.o.m barnfamiljer) är ute sent på kvällen och umgås, och man i trygghet kan gå omkring i flera timmar och njuta av atmosfären. Jag njöt iallafall väldigt mycket den här kvällen.

Leave a Reply

