Tell Us What Happened, Brown Bird Ross

Något av det mest amerikanska som jag har fått uppleva under min första månad är att få göra aktiviteter med livs levande flickscouter (jag lovar, de finns på riktigt). Jag nämnde för några inlägg sedan att det första jag tänker på när jag hör “Girl Scouts” är kakor, och det var precis det som den senaste aktiviteten i Sophias trupp handlade om.

I fredags eftermiddag åkte vi till en mataffär som heter Safeway och ställde upp ett bord utanför ingången (lugn, vi hade tillstånd). Det var väldigt kyligt denna dag och inte speciellt lockande för att stå utomhus och sälja, men vi vet ju alla att människor som hungriga, stressade och trötta åker direkt från jobbet och handlar inför helgen är de mest sårbara kunderna när det kommer till försäljning av sötsaker. Det är inte en tillfällighet att mataffärer har allt godis i slutet av affären.IMG_0335 IMG_0337Vi hade fyra sorter att erbjuda (det finns många fler). Thin Mints och Samoas var de två mest populära, folk nästan slogs om dem. Tagalongs och Do-Si-Dos innehåller jordnötter (många jordnötsallergiker i USA) men jag tycker inte att de heller ser lika inbjudande ut som de andra två sorterna.IMG_0338IMG_0461En av Sophias scoutkompisar, Margo, blev alldeles till sig när hon hörde att jag aldrig hade smakat en enda Girl Scout Cookie, så jag var ju självklart tvungen att köpa någon av sorterna. Jag valde Samoas, som har smaker av kokos, kola och choklad. Tre av mina favoritsmaker så det kunde ju inte bli fel.IMG_0459Det är nog ta mig tusan en av de allra godaste kaksorter jag någonsin har smakat. Det är änglasång och sväva-på-moln-hallucinationer i varje tugga. Inte så konstigt att dessa kakor har ett sådant imponerande rykte. Sålde bra gjorde vi också denna fredag (även om det påminde mig obehagligt mycket om all fikaförsäljning inför diverse klassresor genom åren), så vår taktik fungerade.

Den enda som inte uppskattade vår försäljning var en gubbe som gick förbi oss samtidigt som han vrålade”I am a Catholic, I don’t buy those!” Tydligen är det någon oenighet om abort mellan dessa parter. Jag tror iallafall att om den mannen skulle smaka dessa kakor skulle även han tycka de var värda att hamna i helvetet för.

Leave a Reply

