It’s Appearance Changes At Every Moment (del 2)

Mitt besök på the National Gallery of Art i söndags var som sagt fantastiskt men också väldigt överväldigande. Jag tycker verkligen om konstmuseer och blir lätt berörd och min hjärna lätt överflödig då den analytiska sidan av den gör glädjevolter. Men nästan lika berörd blir jag av det historiska som finns bakom konstverken och konstnärerna. Att se tavlor av Monet, da Vinci, van Gogh… Helt plötsligt blir dessa legendarer, som jag tidigare bara läst och pratat om, konkreta och det går upp för mig att de faktiskt med sina bara händer har målat tavlorna som hänger på väggen framför mig. Det kan jämföras med känslan när man blir “starstrucked”. Det är svårt att förklara men jag hoppas att ni förstår hur jag menar.

Hursomhelst tänkte jag dela med mig av några höjdpunkter från vad jag såg inne på museet. Varför inte börja med lite av Claude Monet.IMG_0384The Japanese Footbridge, 1899IMG_0386The Artist’s Garden in Argenteuil, 1873IMG_0387The Houses of Parliament, Sunset, 1903IMG_0408The Artist’s Garden at Vétheuil, 1880, tillsammans med Woman With a Parasol – Madame Monet and Her Son, 1875.

Denna bild är tagen från en soffa som jag var tvungen att sätta mig ner i och ta några djupa andetag. En stund efter jag hade satt mig ner kom en tjej i min ålder och satte sig i andra änden. Hon såg ut att känna ungefär som jag gjorde och tillsammans satt vi där i varsin ände och studerade Monet-målningarna framför oss. Ett fint ögonblick.

I den franska delen av museet hittade jag även Paul Cézanne.IMG_0401Riverbank, 1895IMG_0406At the Water’s Edge, 1890.

Jag tyckte mycket om denna målning som är gjord av modernistiska (för att bevisa att fransmännen inte bara representerar impressionism) Henri Matisse.IMG_0402Still Life with Apples on a Pink Tablecloth, 1924

En av mina favoritkonstnärer är Vincent van Gogh, så det var en trevlig överraskning att hans tavlor helt plötsligt dök upp. Älskar framförallt sättet som han framhäver färger.IMG_0404Green Wheat Fields, Auvers, 1890IMG_0403Roses, 1890.

Självklart var en stor bit av museet tillägnad amerikansk konst. Vilken amerikansk konst kan man ju undra? Om vi säger såhär, det är inte så konstigt att ingen amerikansk konstnär har direkt utmärkt sig då nästan alla tavlor på denna avdelning föreställde en högt uppsatt människa eller ett landskap. En av de konstnärer som jag tyckte var extra duktig på porträtt var Gilbert Stuart.IMG_0409Porträtt av George Washington, 1821IMG_0410Porträtt av Thomas Jefferson,1821. IMG_0411Jag blev väldigt stolt när jag hittade en tavla som både föreställer ett kvinnor och är gjord av en kvinna. Det är inte helt lätt att finna en sådan kombo i ett konstmuseum ska jag säga. Good job!

Det blev inte så mycket tid spenderad på den amerikanska avdelningen (av rimliga skäl), så jag återgick till Europa. Närmare bestämt Italien.IMG_0413Skulptur av the Madonna, okänd konstnär och årtal.

Och där, placerad på exakt samma sätt som Mona Lisa är placerad i Louvren, hittade jag ett verk av Leonardo da Vinci.IMG_0415Närmare bestämt Ginevra de’ Benci, som är den enda tavla av da Vinci i USA. Detextra speciella med just denna tavla är att den är målad på två sidor. IMG_0414IMG_0416

Jag tycker absolut att ni bör läsa om det här konstverket (google kan hjälpa er) för berättelsen och tolkningarna runt omkring det är väldigt intressant. Dock vet jag inte hur uppskattat det skulle vara om jag berättade för er, så ni får ta eget initiativ.

Precis som i “del 1” av detta inlägg tycker jag att Dying Gaul kan få bli den sista bilden från museet.IMG_0419Jag ska avsluta med att be om ursäkt för den dåliga kvalitén på bilderna då många har konstiga vinklar, dåligt ljus etc. De gör verkligen inte konstverken rättvisa. Jag hoppas ändå att jag har lyckats dela med mig lite av det fantastiska besök jag hade.

Leave a Reply

