It’s Appearance Changes At Every Moment (del 1)

Söndagar är för mig en av de mest oförutsägbara dagarna i veckan. Antingen gör man ingenting eller så gör man massor, vilket också innebär att de kan bli allt ifrån helt fantastiska till riktigt tråkiga. Då jag är en person som (alltför) lätt blir rastlös och börjar vanka omkring i hemmet och vara allmänt irriterande om jag inte har något att göra, har jag lärt mig att jag måste ta extra mycket initiativ på just söndagar om jag inte redan har något planerat.

Jag bestämde mig för att på egen hand bege mig ut på äventyr där jag kunde tillfredsställa och utveckla min kulturella sida. Så vid lunch steg jag på tunnelbanan som skulle ta mig till Washington DC.

IMG_0363St Patrick’s Day är ju egentligen idag (den 17e mars) men paraden i DC var redan igår då det kanske inte är så smart att stänga av stora delar av staden under en jobbdag. Jag anlände precis i slutet av paraden men jag hann se några delar av den.IMG_0367 IMG_0369 IMG_0370 IMG_0375Det kanske var tur att jag anlände i slutet då det annars inte hade varit helt lätt att ta mig dit jag egentligen skulle denna dag.IMG_0378Nämligen hit.IMG_0379The National Gallery of Art.IMG_0412Alla museum (förutom ett fåtal) i DC är gratis, så efter att ha fått min handväska visiterad var det bara att gå in genom de enorma dörrarna. När man kom upp till själva utställningarna möttes man av denna väldigt vackra Rotunda med fontän och allt.IMG_0382Ett så himla vackert museum med flera “oaser” där man kunde sitta ner och som bidrog till en harmonisk stämning.IMG_0389IMG_0390Något jag verkligen uppskattade var att trots byggnadens storlek så kändes inte museet så överväldigande stort. Det var bra strukturerat så att man enkelt kunde hitta den avdelning som man själv kände mest för. Jag bestämde mig för att börja med den franska avdelningen, där jag helt utan förvarning möttes av…IMG_0384…en hel avdelning med tavlor av Claude Monet i egen hög person. Jag blev så tagen av detta så att jag var tvungen att ta en paus, trots att det bara hade gått en halvtimme sedan jag kom dit.IMG_0393Jag besökte ett café i museet och beställde en Affogato vilket är glass utblandad med espresso som serveras med mandelkakor. IMG_0394Jag slog mig ner vid ett bord med utsikt över ett vattenfall.IMG_0395 IMG_0396Då jag kände att jag behövde ladda batterierna för fler eventuella överraskningar gick jag istället mot the East Building. Okej, får väl erkänna att detta initiativ berodde också till stor del på denna fantastiska walkway.IMG_0397IMG_0398IMG_0399Denna avdelning är väldigt nu, färdigställd så sent som 1978, och är ett eget konstverk i form av sin arkitektur.IMG_0400 Nu kände jag mig laddad inför att gå tillbaka till utställningarna. Det var tur att jag spenderade lite tid till att ladda om för bland alla konstverk fanns, förutom Monet, bland annat:IMG_0404Vincent van Gogh,IMG_0406Paul Cézanne,IMG_0415och självklart var de också tvungna att ha en tavla av Leonardo da Vinci. IMG_0419Den berömda skulpturen Dying Gaul var också på tillfälligt besök i museet.IMG_0421Berörd men väldigt nöjd lämnade jag museet för denna gång.IMG_0424IMG_0425På vägen till tunnelbanan stannade jag till och tittade lite på min vän Kimberlys kickball-träning som hon har varje söndag på the Mall. Ytterst märklig sport. Samtidigt passade jag på att ta ett gruppfoto av konstmuseet och dess kära granne the Capitol innan jag begav mig hemåt.

Leave a Reply

