Downstairs and Drank a Cup

Idag var det en stor dag för alla i familjen då Sophia skulle på sin Junior Cotillion Ball. Alla som har sett amerikanska serier liknande The O.C. vet vad “cotillions” är, men för er andra kan jag kortfattat beskriva det som en rad kurser där man på ett mycket formellt sätt får lära sig vett och etikett och danser såsom vals. Kurserna avslutas med en bal där man får visa sina färdigheter.

Först var ju ändå barnen tvungna att gå till skolan (nu finns det ingen snö kvar som skolorna kan skylla på), så jag passade på att ha frukost med en av mina sydafrikanska vänner, Danielle. Eftersom hon bara bor 500 meter från mig så bilade vi tillsammans ner till Clarendon för att återse hipstercafét Northside Social.IMG_0312
Idag spelade de fransk jazz i högtalarna och därför beställde jag in en liten söt kanna French Press som jag valde att servera till en skål med caféts egengjorda granola med bär och grekisk yoghurt toppad med honung. IMG_0311
Den trevligaste frukosten på länge då allt var supergott och Danielle är ett fantastiskt sällskap. Att denna frukost dessutom bjöd på en ny bekantskap gjorde ju inte saken sämre. Jag älskar när man börjar prata med främlingar som det visar sig att man har massor av gemensamt med och kan prata med jättelänge fast man nyss har träffats. Sådant sätter iallafall guldkant på min vardag.

Efter en härlig förmiddag var det till sist dags att hämta Sophia från skolan och påbörja diverse förberedelser för kvällens stora event. Faktum är att dessa förberedelser har pågått i flera veckor, men idag var det dags för de viktigaste. Sophia ville såklart att ALLT skulle vara perfekt, så vi var alla lite nervösa och hoppades att saker skulle gå som vi hade tänkt oss. Dock tycker ju jag att jag hade mest rätt att vara nervös då jag faktiskt var huvudansvarig inför eftermiddagens uppgifter.

Första stoppet blev på hårsalongen.IMG_0315Medan Sophia fick håret fixat gick jag och hämtade hennes klänning hos skräddaren. Jag var orolig på tillbakavägen att klänningen skulle blåsa bort (det var närapå storm) men jag höll ett fast grepp. So far so good. IMG_0316Någon timme senare var håret klart. Visst blev det fantastiskt? IMG_0318Det fantastiska tog ju dock ganska lång tid att få till, så det var med ganska pressat tidsschema som vi styrde kosan mot nästa stopp. nämligen Nails.IMG_0320Detta var då samma spasalong där jag fick min födelsedagspresent. Vi förklarade att vi var en aning sena och max 15 minuter(!) senare skyndade vi därifrån med en perfekt fransk manikyr på Sophias naglar. Jag är ett fan av sådan service!IMG_0322Måste inflika med att jag, medan jag väntade, hittade en artikel om Joel Kinnaman i amerikanska Vogue Magazine. Jag blev lite smått patriotisk.

Nu med ett mycket pressat tidsschema och mitt i rusningstrafik tog vi oss (relativt snabbt) hemåt för ombyte och make-up. Tur att Sophia har en snäll storasyster som är väldigt duktig på smink.IMG_0326 - kopiaMåste säga att resultatet blev över förväntan! Alla delaktiga parter gjorde ett riktigt bra jobb och tidsschemat (trots lite stress) höll. Att Sophia skulle vara vacker visste vi ju redan.

Denna kväll blev det bara jag och Ella kvar hemma för middag så jag tog och tillagade en av hennes favoriter, lax.IMG_0330Tillagade den inlindad i folie tillsammans med massor av gott och serverade den till couscous, sallad, tzatziki och en bit bröd. IMG_0332När Mollys mamma (som bor hos oss i några dagar då hon har ett projekt i DC denna vecka) kom från jobbet ikväll hade hon med sig en bit Lemon Chess Pie som hon hade beställt med hem från restaurangen där hon åt middag. Hon hade fått den som dessert och tyckte den var så god så hon köpte med en bit bara till mig. Hon är så söt denna kvinna! Jag ska absolut försöka övertyga henne att stanna en vecka till.

Leave a Reply

