This Primary Taste I’m Getting

Då alla bananmuffins tog slut på en dag så tänkte jag att jag lika gärna kunde baka nya muffins denna förmiddag. Dagens variant blev blåbärsmuffins med grekisk yoghurt, som också är en matigare version av vanliga muffins..

Inspirationen till detta recept kommer från Betty Crocker, men jag gjorde såklart en del modifieringar.

IMG_0297Ett tips jag har för all slags matlagning: ta fram de ingredienser som du vet att du behöver innan du börjar. Det är inte kul att stå där med något halvfärdigt och notera att det fattas något viktigt. IMG_0298Jag älskar att ha yoghurt i bakverk, det känns som att det blir saftigare då. I detta recept använde jag Trader Joe’s Greek Honey Yogurt. Denna äter jag till frukost nästan varje dag. Eftersom denna inte finns i Sverige, rekommenderar jag Lindahl’s Delikatessyoghurt Vanilj om man vill ha en yoghurt som passar till lite sötare bakning (eller att bara äta som den är för det är som änglasång på tungan).IMG_0299Jag började med att röra ihop de flytande ingredienserna (mjölk, yoghurt, olja och ägg). Notera att jag inte använder en elvisp eller stavmixer utan här är det “back to basics” som gäller.IMG_0301Sedan i med de torra ingredienserna (farinsocker, mjöl, bakpulver) och jag hade dessutom i rivet apelsinskal och saften från en halv apelsin.IMG_0302Sist i med blåbären. Denna smet var väldigt tjock, så jag öste i ganska mycket blåbär då jag tänkte att det skulle ge lite mer vätska till muffinsen (och för att blåbär är supergott).IMG_0304Nu fick det bära eller brista. Före ugnen.IMG_0305Efter ugnen aka 18 min senare.IMG_0306Se så fina de blev!IMG_0307 IMG_0309Mycket nöjd med storleken och färgen (åh den vackra gyllenbruna färgen) på dessa. Smaken då? De blev ju såklart supersmarriga(!) och de blev inte torra (mitt konstanta orosmoment när jag bakar) utan väldigt saftiga. Skalet och saften från apelsinen gjorde faktiskt väldigt mycket och framhävdes mer än vad jag trodde att det skulle göra. Tror att det blir ett perfekt mellanmål för tjejerna när de kommer hem. Annars vet jag i vems mage dessa kommer hamna!

Leave a Reply

