I Am on the Highway

Nu sitter jag här på kvällen och inser att jag på en enda dag lyckades inkludera tre av mina absoluta favoritsysselsättningar: bakning, shopping och matlagning. Tänka sig vad man får till det ibland.

Morgonen började med en ekorre i trädgården som frukostunderhållning. Mycket söt!IMG_0280Bakningen denna dag bestod av bananmuffins. IMG_0284Dessa muffins är lite matigare och nyttigare än vanliga muffins då jag ville baka något som tjejerna kan äta till frukost eller mellanmål. Jag fick inspirationen från ett recept på Oprah Winfrey’s hemsida, och förutom bananer smakar dessa muffins dessutom kanel, muskot, kardemumma, mandlar m.m. Mycket goda blev de och inte alls tråkiga som nyttiga alternativ ofta är. Man kan alltid lita på Oprah.IMG_0285Efter muffinsbaket var det dags att skjutsa Molly till flygplatsen då hon skulle på affärsresa till Omaha. Detta innebar att jag för första gången fick köra på amerikansk motorväg! Faktiskt var det ganska likadant som att köra på svensk motorväg, så på vägen hem tänkte jag att jag skulle ge mig själv en liten utmaning och försöka köra till gallerian Tyson’s Corner Center. 

 

Idag hade jag nog vunnit Dakarrallyt så bra som jag hittade, så till Tyson’s kom jag. Jag hade varit där en gång tidigare, och jag lovar att det är den största galleria jag någonsin varit i. Den är helt gigantisk! IMG_0287Man måste planera lite när man parkerar då en promenad från ena sidan av gallerian till den andra nästan kräver full träningsutstyrsel. Okej, kanske inte. Dock är det väldigt frustrerande om man parkerar på ena sidan och inser att affären man ska till är i andra änden (upplevelse från mitt första besök).IMG_0289I mitten av gallerian har de sushi på rullband.IMG_0291Självklart blev det ett långt besök på Victoria’s.IMG_0292En Legobutik som direkt förde tankarna till min lillebror. Undrar om man någonsin skulle få ut honom därifrån om han kom dit.IMG_0294IMG_0286Det blev ett relativt kort besök den här gången men jag lovar att det kommer bli fler. Förhoppningsvis kan det bli en heldag nästa gång (även om jag kanske får köra min plånbok till akuten efteråt pga näringsbrist).

Idag var det min tur att laga middag och denna kväll blev det…*trumvirvel*…panerad kyckling med hemgjort potatismos. I USA är halvfabrikat ytterst vanligt med alla dess färdiglagade maträtter, bakmix etc. Inget halvfabrikat här inte! Jag gjorde t.o.m eget ströbröd till paneringen (dock var det för att det inte fanns något annat ströbröd, fast det visste ju inte den imponerade familjen om).

Mycket uppskattat blev det och för att citera Leif Mannerström: gott blev det också det kan jag försäkra, det är ju jag som har gjort receptet.IMG_0296

Leave a Reply

