People on Streets

Usch vilka fantastiska vårkänslor man får av dagar som den här. Det var en sådan där dag när man inte ser ett moln på himlen, snön smälter så att små bäckar rinner längs vägkanterna och man kan för första gången på länge vara utomhus utan jacka. Vänd ansiktet mot solen och njut.

IMG_0214På förmiddagen tog jag och Molly en promenad med hundarna. Det är väldigt härligt att bo precis bredvid en stor park (Potomac Overlook Regional Park) så att jag för ett ögonblick kan få lite hemmakänslor.

På eftermiddagen mötte jag min franska vän Mailys och tillsammans tog vi tunnelbanan till vår kära vän DC som jag har saknat så mycket sedan i onsdags.

Vi steg av vid Smithsonian och detta var det som mötte oss när vi kom upp i solljuset:IMG_0216Det alltid så mäktiga Washington Monument. Är så glad att jag äntligen fick en bra bild (och syn för den delen) av det.IMG_0218När man vände huvudet åt andra hållet såg man the Capitol i fjärran.

Tunnelbanestationen ligger alltså precis i mitten av the Mall,  stadens kända nationalpark som sträcker sig ända från Lincoln Memorial till the Capitol. Denna nationalpark omringas av museum och viktiga regeringsbyggnader och en solig dag som den här var den såklart full av människor. Vi bestämde oss för att ta en promenad ner mot kapitolium.

IMG_0219Det enorma men fina Museum of Natural History. 

IMG_0225IMG_0227Här tillsammans med monumentet.

IMG_0226The Capitol kom allt närmare.IMG_0224Men innan dess kom ett till enormt men fint museum, närmare bestämt the National Gallery of Art.

IMG_0222En bra dag för turister.IMG_0232Så plötsligt var vi framme! IMG_0234Nu när vi hade gått så långt så var vi tvungna att vila lite. Att sitta och ha the Capitol i ryggen och Washingtonmonumentet framför sig, det är en häftig känsla. Måste nog nypa mig i armen (vilket förresten är ett mycket underligt uttryck).IMG_0236Vi hade egentligen tänkt att besöka något museum, men vår kärlek till solen sade bestämt nej till detta. Istället började vi gå upp mot downtown (tror bestämt att det blev en liten ordvits där) längs 7th Street.IMG_0237Vi gick tills vi kom till Verizon Centervilket är NHL-laget Washington Capitals hemmaarena. Om man fortsätter ett kvarter ner kommer man till DC’s Chinatown, men vi tog vänster istället.IMG_0238Vi slog oss ner på en uteservering…IMG_0239…på en restaurang som heter Shake Shack. Maileys tipsade innan att de helt otroliga hamburgare och hon hade sannerligen rätt!IMG_0242Man märkte att Capitals hade en hemmamatch denna kväll då varannan människa gick omkring med dessa tröjor. Man blir lite stolt och smått patriotisk när många av dessa hade Backstrom (Nicklas Bäckström) på ryggen. Jag var såklart tvungen att ta en smygbild på lillkillen som satt framför mig.IMG_0243Självklart var vi tvungna att besöka lite affärer, så vi gick ett kvarter upp mot shoppingområdet där de till exempel har en gigantisk Forever 21-butik.IMG_0244Det blir ju alltid mer shopping än vad man har tänkt sig, så plötsligt var det mörkt.IMG_0245Senare än vad vi hade tänkt tog vi tunnelbanan hemåt, mycket nöjda med vårt besök. Jag verkligen älskar dagar som de här, när man bara strosa runt i timmar i trivsamma miljöer och med en god vän vid sin sida.

Allt som allt en toppenbra och givande lördag med mycket skratt, roliga  samtalsämnen och många många intryck. Jag lovar, mitt huvud har stora problem att bearbeta dessa. Hoppas bara att det inte blir för fullt därinne då jag planerar och ser framemot att se och uppleva ännu fler saker!

Leave a Reply

