Family Faith Freedom

Igår fick jag äntligen åka “downtown” till själva DC för första gången sedan jag kom hit från New York! Bara min och Mollys bilresa från tågstationen gav mig ett fantastiskt första intryck av staden, så jag såg verkligen framemot att återvända.

Vårt primära ärende i DC var att Molly skulle klippa sig. Hon har i sju år gått till samma frisör, en man vid namnet Billy, som jobbar på en salong i norra delen av staden. Detta område hade inte alls den “business-stil” som resten av DC, utan var  tvärtom väldigt bohemiskt. Jag kan tänka mig att det här var ett område för många hippies under 60-talet. Färgglada hus, prideflaggor, små privatägda butiker m.m. 

IMG_0164Medan Molly klippte sig tog jag en promenad söderut längs 14th Street. Ni får ursäkta kvalitén på bilderna, så går det när man ska försöka ta bilder lite i hemlighet.IMG_0173IMG_0175Denna gata ledde ner till downtown och det var väldigt intressant att se hur stilen sakta ändrades ju mer söderut jag kom. Stilen på hus, människor, bilar blev alltmer “finare” och de smutsiga gatorna blev renare. Konstigt hur delar av en och samma gata kan vara så olika.

IMG_0169 IMG_0170 IMG_0171När Molly var klar åkte vi till stadens centrum för att äta lunch på hennes bästa franska restaruang, Bistro d’oc. Den låg precis mittemot Ford’s Theatre där Abraham Lincoln sköts till döds 1865. Jag tycker att det alltid är en sådan häftig känsla att besöka och se sådana historiska platser.

IMG_0176 IMG_0177Efter lunch var vi mätta och belåtna. Innan vi styrde kosan hemåt fick jag en privat guidad tur av Molly. Det är alltid svårt att ta bilder från en bil men jag fick några iallafall.

IMG_0178DCs China Town som ligger precis vid Penn Quarter (ungefär en motsvarighet till Times Square i NYC).IMG_0179National Museum of Natural HistoryIMG_0187US National Archives IMG_0189Ytterst dålig bild av Washington MonumentIMG_0193 - kopiaDär bakom träden kan man skymta Vita Huset. Undrar vad vår vän Barack hade för sig idag.

Jag planerar att så snart som möjligt åka ner till DC igen. Mitt intryck från den första kvällen håller i sig. Det är en jättehäftig stad och jag älskar dess atmosfär. Om några veckor är det dags för National Cherry Blossom Festival och jag funderar seriöst på att åka ner till DC nästan varje dag under dessa veckor. Jag tror att det kommer bli fantastiskt. Lika bra som denna dag.

Leave a Reply

