Movies Operate on the Level of Dreams

Idag var ju såklart skolorna fortfarande stängda för att det är ju närmare en decimeter snö på gårdarna! Visst, det är ingen snö på vägarna men hur i allsin dar kan man förvänta sig att folk ska gå ut och skotta sina egna uppfarter och den långa hårda vägen fram till bilen?! Jag funderar på att ta med bilder från den svenska vintern till barnens skolor och visa hur illa det kan vara.

Hursomhelst var det ju inte mycket jag kunde göra åt saken. Medan flickorna tog en sovmorgon spenderade jag förmiddagen åt att rensa ur och städa kylen. Alla människor borde rensa ur kylen oftare. Så mycket mat som går till spillo för att folk alltid tänker tankar som “sylten i den nya fulla syltburken ser ju så mycket godare ut än i den öppnade, halvtomma”. Medan jag ändå var igång tog jag och organiserade all mat (det som var kvar efter rensningen) i kylen genom att dela upp hyllorna och lådorna i kategorier. Det är nästan så att jag blir tårögd över skillnaden och för att bevara denna ordning hade jag med hela familjen nu på kvällen en noga genomgång av det nya systemet.

Efter denna prestation samt organiserande av skolådorna i hallen, tog jag med mig Ella på bio för att se The Monuments Men av (och med) George Clooney.

Vi var på en AMC-biograf som heter Courthouse Plaza. Jag hade hört om denna biograf tidigare då alla i familjen hade berättat om hur fantastisk den var. Stora förväntningar alltså, som verkligen blev besvarade!

oDet var inte biostolar man satt i utan det var breda fåtöljer som man kunde sänka och höja hur man ville. Genom denna funktion och fotstödet kunde man alltså ligga ner och kolla på filmen! Hur fantastiskt är inte det?! Såklart hade fåtöljerna dessutom mugghållare.

ls 20111012-FreestyleMachine-MainApropå läsk så hade denna biograf dessutom Coca-Cola Freestyle. Ni anar inte hur gärna jag vill vara emot denna typ av hysteriskt kommersiella idé, men det är svårt när man får tio smakalternativ på en Coca-Cola Light.

MV5BMjMxMjk4NTM1M15BMl5BanBnXkFtZTgwNjg0MjQ3MDE@._V1_SX640_SY720_

Jag tänker bespara er mina tankar om filmen, för det kommer sluta med ett inlägg på över 1000 ord och jag kommer med störst sannolikhet avslöja i stort sett allt som händer, inklusive slutet. I korthet kan jag säga att filmen handlar om en grupp amerikaner under Andra Världskriget som får som uppdrag att skydda kulturhistoria i form av konst som Hitler vill beslagta och förstöra.

Det var ingen “wow-faktor” menj jag tyckte faktiskt att filmen var bättre än vad jag hade förväntat mig. Den hade allt man kan önska sig från en amerikansk film som handlar om andra världskriget, inklusive amerikaner som måste rädda allt och alla för att de allierade i Europa inte kan sköta något på egen hand, elaka tyskar, den amerikanska flaggan, tårar och flygplan. De lyckades till och med trycka in hur USA (enligt amerikanerna själva) alltid var ett steg före Sovjet, i alla lägen.

Sarkasm åsido, skådespelarna i denna film var mycket bra vilket inte är så konstigt då de inkluderade många stora namn. George Clooney, Matt Damon, Bill Murray, Hugh Bonneville, John Goodman och allas vår kära Cate Blanchett. Bra jobbat! Dock tror jag att fåtöljerna bidrog lite extra till denna bioupplevelse.

 

 

 

Leave a Reply

