It’s a Cheese Shop, Sir

Lillie, om du läser detta så vill jag varna dig för bilder på ost som kommer förekomma i detta inlägg. Läs mina andra inlägg istället. Kram!

Efter att ha fått det sagt så kan jag nu berätta vad jag mer gjorde i lördags. En av de stora skillnaderna mellan en liten by i Dalarna och USAs huvudstad är att i det sistnämnda kan man hitta i stort sett allt man behöver. Det finns affärer för allt! Ja okej, måste medge att den slutsatsen inte är baserad på några noggranna forskningar, men jag tror att min uppfattning är minst lika pålitlig.

Hursomhelst, i lördags tog Molly med mig till den bästa ost- och delikatessbutiken som jag någonsin har varit i! Den hade allt man kan tänka sig för en lyckad, delikat lördagskväll. Vin, kex, marmelader, nybakat bröd, choklad, oliver och såklart…

ost!! Ost i stora mängder! IMG_0126IMG_0127

IMG_0129De hade också kött i form av parma, prosciutto, salami etc som låg i högar och skrek “Ät mig!”.

Det bästa var ju såklart att man fick smaka allting. När männen bakom disken kom med ett förslag eller man själv hade ett önskemål så fick man direkt ett smakprov framför sig innan man hann säga något annat. Det är precis så det ska vara!IMG_0130

Personalen var väldigt kunnig och hjälpsam. Det måste vara ganska konstigt att kunna så mycket om ost som männen bakom disken gjorde. De kunde ju varenda sort utan och innan. Jag undrar om de har haft ost som intresse länge. Medan de andra barnen i skolan hade redovisning om sin hund eller sitt favoritband, kom dessa barn med stapeldiagram och smakreferenser för att förklara varför gouda passar bättre till mörkt bröd än edamer.  Hm..  Ja, jag är då glad för deras kunnighet då vi fick mycket gott med oss hem.

Leave a Reply

